Alla inlägg under februari 2012

Av nannasblogg - 29 februari 2012 14:55

 

....termometern har visat +10 grader idag, inte konstigt att man får vårkänslor.....självklart måste vi prova den nya fina vårmössan :)

Av nannasblogg - 27 februari 2012 06:02

....å sista dagarna av februari, när mars börjar då kan man ju säga att våren är här. Idag tänkte jag bege mig till jobbet en sväng, de blir nog bara en kortis för å säga hej...antar att många är lediga nu eftersom de är sportlov här. Vad händer annars i veckan? Har inga direkta måsten, babysång imorn om de är nått pga sportlov....annars hittar vi på nått annat, kanske är vi så modiga att vi vågar oss in till stan?!

Av nannasblogg - 25 februari 2012 07:04

......tidigare (innan jag fick barn) funderade jag på hur får man egentligen tiden å gå som mammaledig, att vara hemma över ett år lät helt otroligt länge....jag som var van å alltid jobba hårt, ha långa arbetsdagar, lite semester etc...efter snart fem månaders "ledighet" kan jag konstatera att dagarna går å jag har inte haft en enda dag då jag känt mig uttråkad. Hur ser en "vanlig" dag ut, då vi inte har några aktiviteter? Jo, såhär...


Kl. 4:30 - 6:00 - Ella vaknar, ligger kvar i sin säng, tittar å pratar med sin mobil, blöjbyte/mat.

Kl. 6:00-7:00 - Vi går upp å roar oss i vardagsrummet bl a tittar på TV :) myser mest i famnen den här tiden.

Kl.7:00 - 8:00 - E sover en stund, i bästa fall en timme. Jag passar på att äta frukost å klä mig, fixa saker på datorn etc.

Kl.8:00 - 9:30 - E vaknar, dags för morgontvätt/påklädning/blöjbyte/mat/medicin, sitter i sin favvo baysitter som gungar å blinkar å spelar fast de bästa är att få sitta i famnen när mamma el pappa går omkring å sjunger/visar spegeln etc.

Kl.9:30 - 10:00 - E slumrar till en liten stund. Jag hinner typ diska el. vika tvätt.

Kl.10:00 - 12:00 - Typ samma som mellan 8-9:30 :) babysittern är väldigt bra om man vill få något gjort, blöjbyte/mat innan utgång.

Kl.12:00 - 15:00 - Jag äter nått snabbt sen går vi ut. Hon kan sova upp till 3 timmar i vagnen om jag är ute å går. 

Kl. 15:00 - 17:30 - Kokar en panna kaffe innan hon vaknar. Läser igenom dagens höjdpunkt nämligen posten! Blöjbyte/matning, slötittar på OC, 90210, Glamour medans vi umgås, ibland somnar hon igen vid 17:30 för att sen vakna å vara vaken en stund för å äta å sova för natten senast 19:00. Nu undrar ni säkert om jag inte lagar middag eller så...nej, de gör jag inte, vi äter mest halvfabrikat här.


Kl. 19-21:00 - Jag går mest runt å gäspar den här tiden å tittar ännu mer på TV å väntar på att få gå o sova :) sover senast 21:30.

Kl. 1:00-2:00 - Matning/blöjbyte, E somnar oftast direkt efter matning, själv är jag vaken ett tag å surfar med Iphonen.

Kl.4:30-6:00 - Ja, då börjar dagen igen!  


Nu när jag läser vad jag skrivit så ser jag att de låter inte som att jag har så värst roligt om dagarna, men de har jag visst :) Jahap, nu hör jag att hon har vaknat!


Av nannasblogg - 24 februari 2012 08:00

 

.... slår upp sina fina blå redan fem på morgonen, vaknar med ett stort leende å benen börjar gå som trumpinnar i sängen när hon ser sin mobil.

Av nannasblogg - 23 februari 2012 06:25

....vad är de jag ser när jag slår på TV 4 nyheterna, kungabebisen har visst kommit i natt! Vet inte vad de är men jag blir alldeles rörd å tårögd när jag ser å hör talas om förlossningar å nyfödda bebisar....dessutom när dom visar Karolinska sjukhuset så är de ännu mer känslosamt eftersom vi har vart med om så mycke just där...verkligen spännande å höra nu kl.7 hur de har gått osv.

Av nannasblogg - 22 februari 2012 06:28

....dagens nyhet i Aftonbladet, en riktig kakmiss av kexföretaget Ballerina :):)...

”Balle – med len och krämig Balle” lyder texten på paketet med Ballerinakex.

– Ojdå, är tillverkarens reaktion på den oturliga texten, Den genanta texten finns på ett tvåpack av Ballerinas vanliga rullar med kakor

(bild + text hämtad från aftonbladet.se)


...å så va de dags för ännu en gratulation, Grattis Jonne på 20 årsdan! Kram från oss! Inte för att jag vet varför jag nu grattar mina syskonbarn här eftersom jag inte är ens säker på om dom läser min blogg men syrran läser den så hon informerar säkert, eller hur?!  

Av nannasblogg - 19 februari 2012 08:35

 

....allt flöt på galant...hon var vaken under hela dopet å smaskade på händerna å log när prästen pratade till henne...fast vi bara hade bjudit några få så blev de efteråt fullt hus hos oss, ni kan ju tänka er....12 personer i vårt lilla vardagsrum inkl. tre barn i förskoleåldern, ljudnivån kom nog upp till ett antal decibel...nåja, de händer nu inte så ofta som tur är.


 


.....fina presenter fick hon oxå bl a tre olika halsband, sked, mumintallrik, mätsticka i silver med rosa band å supergulliga rosa nike skor :) å så idag är de hennes namnsdag. Vi upptäckte efter att vi bestämt oss för namnet att det har ju en sån passande betydelse med tanke på allt hon fått gå igenom, det var riktigt fint när prästen oxå sa några ord om de innan dopakten:


Från engelsk härkomst betyder Ella guds hjältinna. Förutsätter man att Ella är en kortform av Gabriella så har det samma betydelse som "Gabriel", dvs "Guds kämpe". 


Av nannasblogg - 17 februari 2012 14:29

 

...å såhär glad blir hon när mommo säger till henne "På lördag blir ska vi ha fest för dig" :)

De mesta börjar vara klart...fina dopklänningen ska bara få ett rosa band, dukat färdigt, smörgåstårtan ska bara garneras å prinsesstårta har vi beställt...givetvis en rosa, vad annars?! Två presenter har hon redan fått från mostrarna, varav den ena har ett så fint omslag så jag måste bara visa er.....eller hur?

 

...sen visade de sig att Ella faktiskt har namnsdag på söndag....Carina påminde mig, hade ingen aning om de...roligt sammanträffande att dopet infaller precis dagen innan.

Ovido - Quiz & Flashcards