Alla inlägg under oktober 2010

Av nannasblogg - 31 oktober 2010 10:03

...klockan var ju egentligen en timme mer än den visade...destå bättre då får jag mer gjort idag...tänkte ta mig ut o promenera eller lunka runt på byn en sväng, fast vädret ser inge vidare ut, grått, trist o t o m lite regn...men, men de finns ju regnkläder. Igår fick vi besök av tre spöken, tyvärr så hade vi ingen godis men pengar gick oxå bra sa dom små  sen var jag ensam hemma hela kvällen så jag låste dörren o väntade bara att någon skulle stå med en mask bakom fönstret, men tur som var så hände inget sånt...som sagt ni skulle bara vet hur mörkt de är här om kvällen/natten. Nästa vecka blir de en kort arbetsvecka, jobbar mån-ons, sen på torsdag får vi besök av shoppingsugna ungdomar norrifrån.

Av nannasblogg - 29 oktober 2010 10:22

...vilket innebär en längre helg, de känns riktigt bra de! Solen skiner o lövhögarna växer så de är väl bara o hugga i med krattan, vad händer mer i helg? Jo, på söndag är de dags o ställa tillbaka klockan en timme...annars så händer de inget speciellt, en helt vanlig fixarhelg...förresten, är de i helgen som man kan få påhälsning av spöken? Såg på TV4 i morse att dom hade inslag om halloween, trodde de var nästa helg...hm..kanske bäst o inhandla godis för de lär ju stå någon bakom dörren, hur man nu sparar de tills någon knackar på....hittade de här när jag googlade så de stämmer på söndag är de:

 

Halloween...en högtid som firas den 31 oktober. Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland. Via USA,  dit många irländska migranter kom under 1840-talets svält- och nödår, kom den till Sverige i början av 1990-talet, men har inte fått större grepp i Europa. Man firar Halloween genom att klä ut sig i spökkostymer och gå runt bland grannar för att be om bus eller godis -- liknande den påsktradition med påskkärringar som finns i Sverige. Firandet kan ses som etablerat och omsätter varje år cirka en miljard kronor i Sverige...

...så då får jag önskar er en.....

 

 

Av nannasblogg - 27 oktober 2010 19:26

Min super duktiga ex kollega Jonas har blivit vald till Årets Fritidspedagog 2010, gissa vem som nominerade honom?! jo, de var jag o en till ex kollega från skoltiden. Jag ägnade en hel kväll till att fylla i en massa formulär inför nomineringen o han är såååå värd utmärkelsen....NCFF, Nationell centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdomar, är dom som står bakom de här o nu ska han få ett stipendium på Skolforum (Stockholmsmässan) på måndag...så himla synd att jag inte kan vara där   för då ska jag äntligen få min färganalys som inte blev av nu i måndags.


Igår var jag på en medlemskväll på gymmet...tränade o lyssnade på en kostföreläsning som handlade om att maximera o få ut de mesta av träningen. Han var faktiskt riktigt bra, de känns som att jag redan har läst de mesta o därför borde jag kunna allt   o de roliga var att han startade föreläsningen med att just säga något i stil med att "tänk om alla skulle följa allt som handlar om kost o hälsa i media då borde de ju inte finnas någon övervikt eller ohälsa överhuvudtaget, eller?"  o han hade även ett annat bra utryck "mysträna" o menade att han ser många som går omkring på gymmet o bara lallar omkring utan att bli de minsta svettiga..nä, man måste ta i o komma upp rejält i puls!


Förresten på tal om kost...har ni testat den här glassen? Pepparkaksdröm heter den o innehåller vaniljglass med sega bitar av pepparkakor...mmmm...spring o köp!

Av nannasblogg - 24 oktober 2010 10:07

      

   

 ”Ja, må han leva!
Ja, må han leva!
Ja, må han leva uti hundrade år!
Javisst ska han leva!
Javisst ska han leva!
Javisst ska han leva uti hundrade år....

Et stort grattis på 70 årsdagen idag   ....

....o mamsen har säkert bakat en god tårta till dig   

Av nannasblogg - 23 oktober 2010 08:35

....o de snöade riktigt rejält igår morse o som vanligt blev de stopp i busstrafiken etc...samma sak varje år..nu får vi hoppas att allt smälter bort fort för de är inte okej o ha snö redan nu. I veckan började jag o träna igen o de fick bli World Class igen för jag fick tag i ett träningskort till bra pris..för mig blir de mest morgonträning som vanligt kl.6:00...tänkte börja bygga upp konditionen igen, började o springa lite smått på löpbandet i veckan..snacka om att konditionen är kass, kräk jobbigt efter 15 min...jag som brukar springa på ganska bra hastighet i 30 min   I och med träningskort så får jag inte bara bättre kondition utan även andra trevligheter på köpet som bl a bastu o fräscha duschar, vilket vi inte har hemma just nu o så inte minst så har jag en anledning o komma hemifrån från allt byggjobb   På måndag ska jag göra nått skoj! Jag ska äntligen få göra en färganalys..ja, ni vet vad de är, eller?..en person som provar ut vilka färger du passar i o ser om du är en vår, höst, vinter eller sommar o de hör till sen en färgkarta med tygprover i dom färgerna som är dina. Jag har tänkt göra de hur länge som helst...men som vanligt så har de aldrig blivit av..men nu på min nya arbetsplats visade de sig att en kollega hade en bekant som gjorde färganalyser o då slog jag till direkt! Jag misstänker att jag är vår..vilket är en av dom svårare färgerna..o de innebär att jag kommer aldrig o hitta några kläder o de i sin tur gör att jag sparar en massa pengar, bra va?!

Av nannasblogg - 20 oktober 2010 18:46

http://www.youtube.com/watch?v=kbsp-EVGmQA

http://www.youtube.com/watch?v=o_oyhlIyIVc&feature=related

...tyvärr så får jag inte in hela klippet så ni får nöja er med länken...

Av nannasblogg - 19 oktober 2010 20:38

...så hälfen vore nog...menar såklart den ljusa damen i Äntligen hemma på

TV 4..lampskärmar av gamla foton..jösses var får hon allt ifrån..jag har verkligen inget intresse av sånt, imponerad av dom som orkar hålla på o tillverka egna grejer (forfarande impad av Erran bloggarens fågelbad)..annars så händer de inget speciellt, regnet har öst ner idag o nu börjar de snart vara mörkt när man går hemifrån o ännu mörkare när man kommer hem..självklart har jag plockat fram min snygga reflexväst o jag ska även försöka tigga till mig den snygga pannlampan som C fick i julklapp..jag tycker att jag behöver den mer än han eftersom jag rör mig på vägarna här, de är såååå himla mörkt eller snarare helt svart! Mer än en gång har jag hållt på o cykla över ett rådjur..numera småsjunger jag hela vägen ner till bussen o försöker varna Bambi att jag är påväg..o förresten det finns inget mysigt med hösten, nä, tacka vet jag sommaren!  

Av nannasblogg - 15 oktober 2010 21:35

..o veckans spindel tema har även drabbat oss, igår hade vi besök av en släkting till Camillas inneboende...huuuaaa..riktigt gigantisk o jag menar de verkligen, de är så att man blir alldeles kall o paralyserad...men här har vi alltid som sagt Raid spray på köksbänken..varför är man egentligen så himla rädd för ett sånt litet kryp, man är ju själv typ gigantisk i jämförelse?! I helgen blir de jobb hemma som vanligt...bl a ska trädgårdsmöblerna bort o partytältet ska rivas så nu får snön komma..ev. kommer plåtslagaren förbi o kollar vad som ska göra...tänk att de redan är mitten på oktober, är de fler än jag som tycker att hösten har gått fort? Något roligt som händer innan årets slut? Jo, två besök uppifrån...först Alla helgona helgen, då blir de fullt hus o sen även helgen den 19 nov. Ha en trevlig helg!!

Ovido - Quiz & Flashcards