Alla inlägg under maj 2011

Av nannasblogg - 31 maj 2011 19:23

    ....rhododendron buskarna blommar, kanske inte lika gigantiska blommor som förra året...tror att dom blev lite trötta efter den hårda vintern o mängderna med snö eller man kanske ska ge dom lite jord nångång? hmm...har man inte gröna fingrar så har man inte så trädgården är inget vi stoltserar med direkt, vill ni se en fin trädgård då får ni åka till Kahns i Bromma :)


Härligt med sommarvärmen som verkar vara tillbaka! Såg för första gången i år skylten Jordgubbar vid hemmesta vägskäl, mums...undras hur dom smakar redan nu? Nå, iallafall ett säkert sommartecken är de! Bara en dag kvar o jobba sen semester över en vecka...hua så tiden har gått så sakta.


Ja, hur tror ni färg o golvköpet gick i helgen? Nja sådär, de blev iallafall  en vanlig ek parkett  sen tog vi hem två olika färgprover, typ som bilden jag visade i förra inlägget men de såg för GRÄSLIGT ut när de kom upp på väggen så de blir definitivt inte brunt utan de får nog bli en väldigt neutral ljus färg istället.



Av nannasblogg - 28 maj 2011 10:50

....vi har funderat på nått sånt här, vad tror ni?..... färgen inte texten...i o för sig kan man ju ha text på väggen oxå men jag vet inte om de är riktigt min grej. Vi vill iallafall ha ett mörkt o mysigt sovrum..golvet hade vi redan kollat ut men nu tror jag inte de passar för de var som lite mot valnöt hållet o de blir ju lite konstigt med dom här väggarna, kanske ett ljusare golv passar till mörka väggar? ja, de är som sagt inte lätt o välja, går ju alltid o måla om värre o byta golv så de kanske är golvet som man ska tänka en extra gång vad man tar.


Vilket perfekt väder maratonlöparna får idag, molnigt o svalt, brukar ju vara stekhett när maran går....fattar inte hur dom orkar, de är ju helt sjukt långt! I natt har jag nog sovit ca. 10 timmar, känner mig väldigt utvilad, ska börja dra en sväng med dammsugaren o skurtrasan i vanlig ordning..slipdammet ligger som ett vackert vitt täcke över vardagsrumsgolvet...men idag är de slutspurten med slipning för ett tag iallafall.

Av nannasblogg - 26 maj 2011 21:04

...o den här veckan gick faktiskt ovanligt fort! Skönt att inte askmolnet blev så långvarigt så jag slipper ta tåget upp nästa helg...sitta i 15 timmar vill man inte i onödan, när man kan åka på dryga timmen med flyg. Vad har hänt i veckan då?...jo, i tisdags åkte jag in till stan efter jobbet o träffade den nuvarande miljonärskan Carina :)  Vi käkade på Vapiano i Gamla stan o surrade ett bra tag, de var nog flera månader sen vi hade en dejt. Vapiano är ju känt för sin goda pasta eftersom de är en italiensk restaurang, självklart smällde jag i mig en pasta portion med jätte räkor, spenat o gräddsås, mums! Ni kan ju gissa hur länge de tog innan tarmarna hade bearbetat den mastiga maten, de tar ju som sagt var lite längre tid numera...magen var uppsvälld som en fotboll ett bra tag :) men som sagt, de var värt de för de var ju så himla gott! Vapiano är verkligen värt fler besök! Annars har de för min del veckan handlat om att sova, äta, jobba o skura slipdamm. C däremot sliter hårt med både jobb o sovrumsbygge o de går verkligen undan nu...idag när jag kom hem så var väggen till min garderob färdig o dessutom så var de mesta grundmålat. I helgen åker vi o inhandlar färg till väggarna o golv, om allt går bra så kanske vi kan flytta in i sovrummet innan midsommar d v s om jag får bestämma :) 

Hoppas på massor med värme o sol i helgen! Ha de så bra, hörs snart igen!  

Av nannasblogg - 21 maj 2011 19:49


  ....premiärtur med gräsklipparen idag, inget går upp mot en nyklippt gräsmatta...eller våran är mer en mossmatta men de blir säkert ordning på den oxå i framtiden.. ...päronträdet blommar...   ....likaså häggen...  

.....såhär fina blev våra stora ekar efter omfriseringen, tidigare hängde de stora grenar långt ner på stammen...

   

...o tillsist så har vi fixat en liten uteplats i all enkelhet..det blev ett partytält i år igen men i mindre format, tänkte piffa med några lyktor oxå alá Malla :) mysigt o kunna sitta ute även när det regnar lite...  


Av nannasblogg - 20 maj 2011 09:17

....tog helg redan idag o hur kunde man ha så tur att det blev såhär fint väder oxå! Inte bara idag, utan hela helgen ser de ut som, tycker vi har vart väldigt bortskämda med fint väder hela våren...men de är vi värda efter vintern!


Har inget speciellt inbokat, har bara tänkt bli av med all övertid innan sommaren så jag kan börja på ny kula till hösten. Veckostädningen gjorde jag redan igår så de är utomhus aktiviteter som gäller idag, ska fortsätta rensa tomten på grenar...dom ska släpas till baksidan där vi eldar upp allt, här råder inge eldningsförbud direkt :) Vi eldar allt som går o elda, de syns knappt att de pågår ett stort bygge här för tomten är nästan alltid helt skräpfri...t o m snickarna som vi anlitade tidigare har kommenterat att dom aldrig sett så skräpfri tomt i samband med ett bygge..kan erkänna att de har o göra med byggherren här hemma, han är extremt pedantisk när de gäller allt kring bygget, sina bilar o båten...resten som tvätt, disk, städ är inte lika noga, de kan växa dammtussar o spindelnät i all oändlighet utan någon reaktion...


Jahap, läget är annars bra, inne i vecka 16 nu, finns ju en hel del sidor på nätet där man kan läsa vad som händer i olika veckor....tänk att om bara några veckor är man halvvägs, vill inte påstå att tiden har gått fort men ändå...kan bara hålla med nedanstående, midjan har försvunnit.....speciellt på eftermiddan, har kanske mer med matsmältningen o göra, den fungerar väl si o så....trevlig helg!


Barnet/Mamma  - Vecka 16

Fostret är nu en liten minibebis som du skulle kunna hålla i en hand. Navelsträngens fäste flyttar ned på barnets mage för att hamna på rätt plats. Fingrar och tår är tydliga. Barnet är cirka 11 centimeter och väger cirka 80 gram. Din kropp fortsätter växa och midjan försvinner mer och mer. Ditt hjärta pumpar runt en större blodmängd än vanligt vilket kan göra att du lätt blir andfådd. Spökveckor brukar veckorna efter vecka.12 till 18 kallas, då symptomen som te x  illamående försvinner tills "nya" symptom dyker upp som barnets rörelser, magen växer etc.






Av nannasblogg - 15 maj 2011 18:00

I helgen har det kapats ekar här hemma eller finjusterat kronan kanske det heter...finns säkert ett finare ord för de som en aborist använder...nåja, C o hans kusin har gjort en egen variant :) med hjälp av en skylift har dom hängt 10 meter upp o kapat grenar o samtidigt rökt cigarr o druckit öl...visst låter det oerhört riskfritt?! Resultatet blev iallafall väldigt bra, inga smärre olyckor mer än ett litet hål i garage taket. Nu blir det mer ljusinsläpp på tomten o framförallt mindre mängd löv o kratta.


....själv har jag bara observerat projektet via köksfönstret...nu ser det ut som värsta soptippen på gården, grenar överallt...suck....


Igår tog jag som sagt en tur på stan o strosade i affärer, vet ni vad jag kom hem med? Jo, ett par stödstrumpor :) fick rekommenderat eftersom jag står en del på jobbet så jag tänkte testa. Mötte upp Maria på söder o vi tog oss till Medis uteservering o käkade o skvallrade lite....var ju verkligen läääänge sen vi sågs så det fanns en del o snacka om, riktigt trevligt! Behöver verkligen komma ut o vara mer social, mår bra av de! Maria var lika fräsch som vanligt, åren sätter då inga spår på henne :) hon hade bl a gjort sån där soldusch, blev så himla sugen på o testa...varför inte få lite färg innan sommaren så man vågar visa sig på stranden, för min del blir det ju vassen ändå så de kanske kvittar....

Sen hör o häpna så orkade jag vara uppe o se hela schlagerfestivalen, himla roligt att de gick så bra för Sverige...kanske inte så förvånansvärt för dom flesta bidragen var ju verkligen dåliga...Ukraina var väl den enda jag tyckte var bra.


Ja, ni kanske undrar vad som händer inomhus med bygget....badrummet har vi nu lämnat till C:s kompis som är hantverkare att slutföra...såhär ser det ut i nuläget.......

   

....det ska prepareras med en massa skydd innan kaklet kan läggas på o han som ska göra de han gör de när han har tid vilket innebär att det inte kommer o bli klart inom dom närmaste dygnen...men de gör inte oss nått, bara de blir ordentligt gjort! C jobbar på med sovrummet...återstår att börja måla taket o sen snickra upp en vägg till min garderob...sen är de inte långt kvar tills väggar ska målas o golvet fixas, är fortfarande i valet o kvalet om det blir tapeter eller färg på väggarna...tror att jag rollar väggarna så går de lite snabbare :) sen kan man ju alltid tapetsera nångång i framtiden när man har lite o göra. Härligt med ännu en ny arbetsvecka, hej o hå!





Av nannasblogg - 12 maj 2011 18:59

....vad tror ni om Eric Saades insats ikväll, det blev väl lite av en skräll att inte Norge gick vidare igår....var dom inte typ favoriter? Nå, inte vet jag, har faktiskt ingen aning om hur bidragen låter, får se om jag orkar hålla mig uppe och se på de ikväll...på tal om orka, försöker äta järntabletter så jag blir piggare, går åt rätt håll iallafall men nog är de en hel del gäspande ändå   så inte är man värst social numera...men, men de går väl över nångång. Sommarvärmen har ju bara fortsatt i veckan, helt otroligt...inget man kunnat direkt njuta av pga jobb men visst går allt som lite lättare när solen skiner och helgen närmar sig...försöker hitta mina sommarkläder, stuvade ju undan kläderna förra hösten o trodde dom åkte upp på svärisarnas vind, men där är dom inte..hmm, bara o leta vidare, bärjar få klädbrist.


På lördag tänkte jag ta mig inte till stan o strosa runt ev. blir de en fika på eftermiddan med Maria som jag bodde med när jag flyttade hit, har inte träffat henne flera år...som sagt, tiden går.

Av nannasblogg - 7 maj 2011 09:12

....jag har fått grymt bra kvalité på mina naglar den senaste tiden....vad tycker om mitt nya nagellack, aqua blå....konstigt nog så får jag på mig ringen, som vanligtvis är väldigt tajt, det är visst bara fram partiet som vuxit än så länge...


  

....igår fick jag en bok på posten av syrran, Mina nio månader, tusen tack!! Ska bli kul o skriva ner allt som händer framöver o ha som minne...en del fakta läsning innehåller den oxå...



.....några andra böcker som jag plöjt igenom under dom första tre månaderna då jag bara mest slappat o sovit...båda riktigt roliga o samtidigt lite skrämmande läsning.....


          


.....idag blir de o vara ute i solen   ha en trevlig helg!

Ovido - Quiz & Flashcards