Alla inlägg under april 2009

Av nannasblogg - 29 april 2009 21:56

Oooo vilket gripande avsnitt av Greys ikväll!!! Såg de precis o blev ju helt tårögd...

Annars har de varit en helt vanlig dag på jobbet, började dagen me en morgonpromenad, gick från Brommaplan till Thorlidsplan, allt för att få ihop mina steg...trots de så fick jag inte ihop fler än igår :(

Dag 2: 14 543 steg 693 kalorier

Bankvärderingen gick bra, trevlig mäklare från Skandia, de blev som vi trodde, stugan blev värderad till 2 milj (200 000 + eller minus) i nuläget...då finns de ett låneutrymme iallafall, som lär behövas me tanke på alla byggplaner, eller jag kanske har 7 rätt på min 5-veckors lottorad, vem vet :)

Gonatt på er! Skönt me sovmorgon!



Av nannasblogg - 28 april 2009 21:34

De va sådär härligt ljummet i luften ute i morse, doftade t o m sommar o så grönt de har blivit här i stan, skillnad mot skärgården...

Stegmätaren är helt suverän! Upptäckte att den även mäter sträcka, så nu vet jag hur lång min lilla joggingtur är här i stan (4,4 km) känns helt lagom o springa så tidigt på morgonen, steg faktiskt av tunnelbanan några stationer tidigare o gick hem för att samla på mig ytterligare steg :) men lite skrämmande o se hur få steg man får ihop under en normal arbetsdag..

Dag 1: 14 912 steg - 770 kalorier..

Imorn kommer Skandia mäklaren o gör en bankvärdering av stugan, ska bli spännande o se vad dom värderar huset till, är nog smart o ta in ytterligare en mäklare..fast tyvärr kostar de en del eftersom de måste vara skriftligt, känns inte som att man vill lägga ner så mycke pengar på bara värdering..nästa steg blir o börja samla in offerter från hantverkare, vi har iallafall kommit överens med dom som ska gräva grunden o de är ju de som måste göras först..nåja, de är ju inget som kommer o ske direkt imorn för vi har inte hört nått från bygglovet än..


Av nannasblogg - 27 april 2009 21:42

Tillbaka i lägenheten idag, de va lite spännande o komma in här o se vad dom hade gjort, förväntade mig ett tjockt dammlager över hela lägenheten...men blev faktiskt förvånad över hur bra dom hade städat...

Innertaken ser iallafall vita o fräscha ut, inte så värst stor skillnad..som jag sa tidigare så behövdes de inte bytas enligt min åsikt..

Nu får jag ägna veckan åt att försöka få iordning i förråd o garderober eftersom jag bara slängde in allt innan takbytet, suck va jobbigt! Nu känns de verkligen att jag inte har något hem alls, börja lessna på att ha dubbelboende. Måste börja leta efter en hyresgäst oxå, ska försöka få lägenheten uthyrd f r o m 1 juni, kikade lite på Blocket o de va ju inte direkt svårt o hitta någon som vill hyra i andrahand..folk sätter t o m bild på sig själv i annonserna numera, är inte de lite konstigt?!

Imorn börjar vår Stegtävling med jobbet, har precis registrerat mig, nu är de bara o se till o gå minst 12 000 steg varje dag, ska såklart försöka gå mest av alla :) så jag tar på mig den direkt imorn bitti på joggingturen...

Har en kort arbetsvecka, 3 dagar, tog ledigt på Valborgsmässoafton, vi är bjudna till svärföräldrarna på majbrasa..vad har ni för planer?



Av nannasblogg - 25 april 2009 20:17

Vi tog en cykeltur till Bullandö o åt middag idag. Bullandö är en marina me ca.1500 båtar under högsäsong o där finns bl a en mysig restaurang. De var redan en hel del båtar som var sjösatta.

 De blåste rätt rejält så vi kunde tyvärr inte sitta ute o äta.. 

Jag åt Skärgårdsgryta som är en klassisk rätt som finns här på dom flesta skärgårdskrogarna, den brukar variera år för år i både innehåll o smak o den här var helt ok! Till grytan drack jag rosévin såklart...C åt en biff m. chilibearnaise sås o klyftpotatis...

För lite mat tyckte C så han beställde en förrätt (skagentoast) efter biffen :) servitrisen tyckte nog de va lite märklig ordning på middagen...

 Cykelturen ut till Bullandö var bitvis en gropig o lerig kostig, min nya mountainbike fick jobba riktigt hårt, på vägen passerade vi några hästhagar så jag kunde inte låta bli o ta några kort...

Vi kom iväg o träna i förmiddags, trots de fina vädret, hann se Markoolio uppträda o han höll igång alla barn som vanligt, sen har jag bara slappat i solstolen o tror t o m att jag slumrade till ett tag...

Av nannasblogg - 24 april 2009 21:20

Så skönt me helg!! Ser fram emot sommarvärmen i helgen! Vi ser just nu på Talang på TV4, tänk hur många de är som försöker slå igenom me sång o musik, hur många demos har inte Bert lyssnat på egentligen, inte konstigt att han dissar flera av dom som man själv tycker är helt okej...

Har inga speciella helgplaner, alltid finns de nått o göra här på landet :) vi åker nog o tränar imorn på World Class här på Värmdö, C har träningskort där o jag brukar hänga på när de är gratis träning :) imorn är de öppet hus så ja tänkte passa på o träna då, så himla fräscht där, men dyyyyyrt o träna! Markoolio skulle visst uppträda där, för alla er som inte vet de så är ju han från Orminge som ligger här på Värmdö...Tvideloo, som Erika säger :)


Av nannasblogg - 23 april 2009 19:52

Visste ni om att fåret från Tele2 reklamen bor på Saltarö :) o han har faktiskt fått barn för några veckor sen...jätte söta små svarta lamm med vit fläck på huvudet, fick tyvärr inga bättre bilder för jag tog dom från vägen påväg hem från bussen.

Ni ska få se hästhagarna med Islandshästarna som jag oxå passerar på väg till bussen, sen har vi som sagt dom söta Bambi djuren även här, försökte fånga en på bild idag men den trodde nog att jag skulle ta fram ett gevär eller nått när jag drog fram mobilen så de drog iväg som ett skott in på grannens tomt...

Skönt att veckan snart är över, har inte hänt så mycke mer än att jag har gått upp tidigt till jobbet o sen hem sent. Äntligen verkar värmen komma tillbaka i helgen, de har ju vart svinkallt både morgon och kväll här..

Men kära nån va är de för skräp dom sänder,  är de någon som ser på programmet "Hjälp! Jag är med i en japansk tv show", var kommer den program idén ifrån egentligen?!


Av nannasblogg - 21 april 2009 21:43

Blir ett kort inlägg idag, är såååå trött, blev en tidig morgon igen, vaknade kl.5:10 för o hinna träna innan jobbet. Blev inspirerad av Malin som redovisar på bloggen sina resultat inför beach 2009, man kan ju inte vara sämre :) måste oxå komma iform...

Nu är planerna för midsommarafton färdiga, tänk att vi för en gångs skull är ute i god tid, tack vare Malin som har jobbat hårt idag med att ta reda på allt om bokning etc, de blir midsommar på Utö o nu hoppas vi att vädret oxå är med oss. Förresten, är de någon som vet hur de ska bli? De brukar ju alltid stå i tidningarna när någon har spått väder..om man nu ska tro på de, blir väl ändå regn som vanligt :)  http://www.uto-vardshus.se/ ...gonatt!!



Av nannasblogg - 20 april 2009 21:19

Här kommer då receptet på efterrätten i lördags, lägg till extra av allt om du vill göra mer, vilket jag alltid brukar göra eftersom jag är en gottegris :)


Choklad/Hallon mousse -  4 port

2 dl hallon

1 msk råsocker (går bra med vanligt socker) - Mosa hallon i en skål o blanda i socker.

150 g mörk blockchoklad + 2 äggulor - smältes över vattenbad, när chokladen har smält rör i en äggula i taget.

2 1/2 dl vispgrädde - vispas i en skål till ganska hård konsistens, rör i dom mosade hallonen. Rör tillsist ner chokladblandningen, man får röra ganska hårt för att de ska blandas väl. De blir ändå bitar av chokladen kvar i blandningen, men de är bara gott sen när de stelnar...mums!

Ställ in i kylen minst en timme innan servering o garnera med hallon!




Ovido - Quiz & Flashcards