Alla inlägg under augusti 2011

Av nannasblogg - 30 augusti 2011 20:46

....sommaren är då definitivt över, de märks bl a för att klockan är snart 21:00 o de är redan mörkt ute o i morse var de så kyligt att man nästan hade behövt fingervantar..brrr...känns riktigt nice o veta att man slipper åka iväg tidigt på morgonen under senhösten och vinter, jobbar ca. 4 veckor till o sen tar jag ut all sparad semester fr o m 3 oktober fram till BF...som sagt säkert både för och nackdelar med o gå hemma så länge innan de är dags men för min del tror jag de bara är en fördel, har nämligen så svårt o varva ner från jobbtempot när jag väl är igång...nu får jag flera veckor på mig o boa :) Förresten, tack för alla fina kommentarer men "smal" är nog o ta i men kanske inte så stor o otymplig som jag hade trott vid de här laget.

Av nannasblogg - 22 augusti 2011 19:56

Idag går jag in i vecka 30. Det känns fortfarande overkligt att det "bara" är ca. 2,5 mån, väntar som på att jag ska börja känna av olika krämpor för såhär "lätt" kan de ju inte vara, eller? De enda som börjar bli lite jobbigt nu det är kläder för på bara typ två veckor så har jag som vuxit ur de mesta. Sen kanske de börjar vara dags o köpa det som behövs första tiden...jag som inte köpt en enda sak eller klädesplagg till bebisen, bara börjat snegla liiite på nätet osv. o det är nog ovanligt för en förstföderska, menar att inte ha köpt något alls i vecka 30...tycker man hör o läser att dom flesta har vid det här laget redan allt färdigt.,,nå, ingen brådska egentligen, när det gäller att shoppa så är jag inte direkt långsam, tar nog bara några timmar så har jag fixat de mesta :)


Nu framöver blir det allt tätare mellan BM besöken dv s varannan vecka, passar bra med täta kontroller för en nojig tant som jag. Idag var de ett sånt besök d v s koll av alla värden, lyssna på hjärtat o mäta magen. Allt såg iallafall bara finfint ut, hjärtslagen håller sig envist på 140 slag, inte lätt o sia vilket kön de är :) är ju varken högt eller lågt, sen när de gäller magen så toppade jag kurvan åter igen..hade bra sockervärden så jag kan inte göda bebisen med socker iallafall men däremot får den bra med mat! Tog ett samtal med BM om mina tankar kring förlossningen, känns faktiskt lite bättre nu o jag har läst alla era kommentarer o ångrat mig, ska då inte stanna hemma länge :)

Av nannasblogg - 20 augusti 2011 10:49

...veckan har bestått av jobb som vanligt o föräldrautbildning med bl a tjejerna från"mammagruppen"....blev man nå klokare? Nja, de handlade om förlossningen, olika stadier, smärtlindring etc...tycker att de är ju ändå 2011 o de mesta läser man ju på nätet, känns som liiiite gammalmodigt o sitta sådär i ring o titta på bilder från 70 - talet :) nå jag lärde mig iallafall att man ska inte åka in för tidigt utan stanna hemma så länge man bara kan.


Ni som känner mig vet ju oxå att jag är inte helt lugn o sansad när det kommer till att föda o inte blir de bättre av att jag tittar på förlossningstv eller läser böcker, börjar nästan tro att de bästa för mig är nog att inte veta så mycke o lita på att dom tar hand om en...här i storstan måste man ju lägga in i sin journal (redan nu) var man vill föda, detta för att sjukhusen ska ha lite koll på hur inflödet ser ut sen kan de ju ändå vara fullt o man får åka till ett annat ställe. För våran del lutar de åt Danderyd...för min del spelar de ingen roll men C vill gärna dit eftersom han är född där.


Ikväll blir de tjejträff med knytis i Bromma i Blåa huset o jag har ingen aning vad jag ska ta me, några förslag?

Av nannasblogg - 16 augusti 2011 18:55


...dom är ju bara för roliga streckgubbserierna som man kan hitta på gravidserier.blogg, riktigt träffsäkra, som t e x den här om magen som plötsligt blir allmän egendom som är helt ok att både kommentera o röra. Jag är egentligen inte så himla emot de eftersom jag är såååååå glad över min mage, och speciellt inte om kommentarerna kommer från någon man känner som t e x familj, vänner, nära kollegor på jobbet men när det blir helt okända personer på typ affären etc. då blir de liiite to much...som t ex de som hände mig igår. Jag hade nämligen återbesök hos optikern för o prova ut linserna i färg (de blev förresten bruna, riktigt coolt) nå iallafall de första den här tanten säger är något i stil med att "Oj, vad du var präktig" vad som nu menas med de...sen vidare "Är de snart dags?"...nä, säger jag då, flera månader kvar...då säger hon "Ja, då kommer du o blir riktigt stor, fast de är ju klart du är ju så  lång själv oxå" ...ehh..ok, tack för den upplysningen tänkte jag.


Alla har som olika åsikter om magen eller ens storlek i övrigt...en del tycker man är stooooor o andra att de är helt normalt osv...för kanske en vecka sen fick jag t o m åka gratis på bussen, steg på som vanligt o la fram remsan o sa vart jag skulle åka...då log busschaffören o sa "De är okej, du ser ju så smidig ut"  ....ehh..jag stod som ett fån där innan jag fattade att han inte tänkte stämpla den :) Ja, de ska blir intressant o se vad man får vara med om dom här veckorna som är kvar.

Av nannasblogg - 14 augusti 2011 14:16

... nästan färdigt, lagt klart o ska nu bara fogas (eller vad de heter)...nu ser man verkligen vilket stort badrum de blir, fick bara med en del av rummet på bilden! Bygget går som sagt framåt här, varje dag blir de något gjort...utomhus är all rördragning nu färdigt d v  s allt som ska komma under altanen o i nästa steg ska plintar gjutas, tror de har o göra nått med fästen för altanen...under vintern ska dom sen få sätta sig i marken o till nästa vår/sommar blir de altanbygge.  


Av nannasblogg - 13 augusti 2011 08:51

...o klarblå himmel här men visst börjar de kännas som höst i luften, speciellt tidig morgon...hade tid för besiktning av gröna faran igår, tyvärr så gick den inte igenom :( innebär såklart utgifter, tur att de kommer nu när man fortfarande har en lön. De var iallafall väääldigt tidigt igår morse o brrr så kallt de var, börjar bli dags o ta fram höstjackan...men de är ju  samtidigt så fint när solen lyser så lite kyla gör inget...minns för två år sen, i oktober, när jag stod o målade 2 km brädor, de var så fint väder, hoppas på en likadan höst i år för vintern lär ju bli som förra året, suck! Nå, nog om vädret...inget man kan påverka ändå. Vad händer idag? Jo, fullt upp blir de, lunch med "mammagruppen" o sen är vi bjudna på kräftskiva på kvällen.

Av nannasblogg - 11 augusti 2011 20:01

....minns ni att jag tänkte prova beställa en sån där matkasse..jo, säkert, fick reda på att dom levererar inte hit ut, typiskt! De kanske är ett tecken på att jag måste ta mig i kragen o börja tänka ut nått o laga själv, fast de hade ju vart så smidigt o få en sån där leverans då o då under vintern. På tal om leverans...fick hem två pocket böcker igår, av Gudrun Abascal, nu ska de läsas här...fokus, fokus o andas o andas,  Camilla, de är bäst att boken är bra o att den är till hjälp för mig :)


Att föda : en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter  Att möta förlossningssmärtan

Ovido - Quiz & Flashcards