Alla inlägg under augusti 2011

Av nannasblogg - 10 augusti 2011 19:23

  

 ...då har man gått in i vecka 28 o bjussar såklart åter igen en bild i profil, märker som inte själv att jag växer sådär jätte mycke så de är bra o ta en bild då o då. Nu är man per definition som det heter höggravid och har gått in i den tredje och sista trimestern och vad händer då? Hittade den här informationen på Pampers hemsida:


Nu när de två första tredjedelarna av din graviditet passerat, vad kan du förvänta dig av de tre sista månaderna? De tre sista månaderna av graviditeten, från vecka 28 till 40, är en period då ditt barn utvecklas och växer. Det är nu barnet börjar utveckla fettlager under huden och börjar se ut som du förväntar dig att en baby ska göra vid födseln.  I slutet av vecka 32 väger fostret troligtvis ungefär 1,5-2 kg och är ungefär 35 cm långt. Det kommer att snabbt öka i vikt så att det vid födseln väger ungefär 3-3,5 kg. Det kommer att börja utveckla en sömn/vaken-cykel och du kommer att märka när det är vaket och rör på sig och när det sover och är stilla. Du kanske även lägger märke till tillfällen då det rör sig med små rytmiska rörelser, vilket antagligen beror på att det har fått hicka

 

Du kommer förmodligen att upptäcka både positiva och en del negativa saker under de tre sista månaderna av graviditeten. De negativa sakerna är de fysiska påfrestningarna du kommer att uppleva, som till största delen beror på barnets ökande storlek och vikt. Du kanske blir andfådd när barnet börjar trycka på mot mellangärdet och lungorna. Det är inte längre så lätt att gå i trappor eller att ta en rask promenad runt kvarteret. Du kan även få ont i ryggen och bli trött på grund av den ökande vikten du bär omkring på.

 

...har inte än upplevt några större fysiska påfrestningar , men som sagt..jag är ju bara i början av den här sista perioden så de kommer nog......om h*n ska växa i den här takten.


Nu har jag även fått bekräftat att h*n är större i jämförelse med tiden för BF, var nämligen med om något häftigt idag, ultraljudet på Tittut kliniken! Oj, oj alldeles rörd fortfarande, så fint var de! För de första, vilket ställe...själva skärmen som man fick titta på var typ en 32 tums TV och sängen man låg på var allt annat än en brits alá SÖS, tänkte fråga om jag fick stanna där o sova ett tag. Hon som gjorde undersökningen sa att det blev väldigt fina bilder eftersom jag hade så mycke fostervatten, fick med en CD med bilder, både rörliga o vanliga...eftersom vi fortfarande inte vill veta könet så rörde hon sig inte i dom "områdena" så bilderna blev mest från överdelen o så en titt att dom små fossingarna såg fina ut...hela 1 244 g väger h*n nu! Ska försöka lägga in bilder från CD-skivan, får se om jag lyckas!

Av nannasblogg - 6 augusti 2011 20:15

(lånad från gravidserier.blogg.se)


....o i natt var de fullt ös...h*n höll mig vaken några timmar så jag tyckte ovanstående bild passade in :)

Av nannasblogg - 5 augusti 2011 19:13

...med en mjukstart på arbetsveckan, så himla skönt o börja jobba på en torsdag, ska verkligen komma ihåg de här till kommande semestrar. Mina kollegor tyckte inte att jag hade blivit såååå stor :) Det roliga är att man har som bara vuxit kring dom nedre kroppsdelarna, vanligtvis när man går upp i vikt blir iallafall jag då alltid plufsig i ansiktet  men inte nu...nå, de kanske kommer. Blev lovad grillad färsk fisk idag till middag, men har inte sett till varken fiskarna eller någon fisk än o klockan börjar bli åtta så de var nog tur att jag ordnade egen mat. På tal om matlagning..läste precis fru Kahns blogg o såg igen att hon lagt ut nya recept, är så avis på att hon har en egen kock där hemma som serverar henne god mat :) Ingen i de här huset har då någon som helst inspiration till matlagning. De är så illa så när jag går till affären då brukar jag irra runt där o har verkligen ingen aning vad jag ska köpa för o laga middag/lunch, är så less på allt halvfabrikat som köttbullar osv kommer hem med typ 10 liter youghurt :) Funderar på om man skulle beställa en sån där matkasse för o få lite inspis?

Av nannasblogg - 3 augusti 2011 10:18

  ...vi testade igår o de smakade sådär eller som de brukar, tycker nästan att riktigt stora räkor är godare....

Av nannasblogg - 2 augusti 2011 12:20

...äntligen har de kommit färgade linser även för en sån som jag som har väldigt mycke brytningsfel...så nu har jag vart till optikern o gjort en rutinkoll o just nu provar jag ett nytt märke på linser som går att färga så om ca. 2 veckor ska jag tillbaka o testa olika färger, kul! Vilken färg skulle man ta?


(Bilden hämtad från google)


Det ska inte vara sådär lite färg så att de just syns, utan ordentligt, men inte heller så att man ser ut som en alien  :) Ska definitivt testa bruna!

Av nannasblogg - 1 augusti 2011 09:48

  Världens finaste Victor fyller 7 år idag, massor med kramar från moster!!!

Ovido - Quiz & Flashcards