Alla inlägg under juni 2010

Av nannasblogg - 30 juni 2010 20:16

....närmare bestämt igår 29 juli 2009 som vi började byggprojektet...o såhär såg de ut då på våran gård....

    

...efter ett år så har vi lyckats komma en bit iallafall me tanke på att vi gör de mesta själv o den hemska vinter + att vi hade en extremt regnig höst..o vad gör vi just nu me bygget...snickarna är färdiga me att regla upp burspråket o nu är de vi som får färdigställa de o dom gamla väggarna i de befintliga huset måste rätas till, sen ska de dit extra isolering o nya fina brädor som jag har målat...så de händer fortfarande inget inomhus utan mest utomhus på fasaden.

Igår va jag med om en märklig grej...när jag gick o strosade i Forum på lunchen så kom de plötsligt fram en förälder till en elev i min klass (då när jag jobbade i skolan i Nacka, ja ni vet, de är väl 4 år sen) hon sa:

- Hej Nanna! vet du va, de här är jätte konstigt men jag drömde om dig i natt, drömmen handlade om en bekant till mig som behövde vägledning när de gäller utbildning/jobb (eller nått sånt, minns inte exakt va hon sa) o hon sökte hjälp o då satt du där o tog emot henne...

Gissa om  hon o jag tyckte de kändes liiiite läskigt att hon träffade  mig där direkt dagen efter den drömmen...hur stor är oddsen att de ska hända...alltså man börjar nästan tro på de övernaturliga...eller är de bara slumpen?!


Av nannasblogg - 29 juni 2010 21:14

...tog flyget tiiiiidigt igår morse o åkte till jobbet direkt, vilken värme man möttes av på arlanda! Lite skillnad mot Luleå där de blåste kalla nordan vindar...svårt o tro att man är i samma land. Jag ska försöka ladda ner bilder sen från helgen, har inte riktigt lyckats lära mig hantera nya mobilen än o orkar inte läsa instruktionsboken...midsommarhelgen va jag i Happis, de blev utgång på själva midsommarafton, till ett ställe på finska sidan i Torneå..dit alla som inte har något annat trevligt skärgårdsställe o va på går...  kul hade vi iallafall! Sen har jag gosat med lilla Sofia o Victor så de har vart ännu en helg me barn..nu till helgen blir de fullt upp igen för här hemma ska de firas en blivande 40 åring, tänkte ge mig in på o göra en smörgåstårta...har lyckats tidigare så de ska väl gå den här gången oxåi ....på önskelistan står de ett apelsinträd, hur kul är de o köpa ett träd   

Av nannasblogg - 21 juni 2010 20:54

...har de vart fullt med barnaktiviteter bl a en tur ut till Siggesta gård här på Värmdö, promenad i solen till en lekpark, hoppat studsmatta, käkat på MC Donalds, läst ett antal böcker med Ping, sjungit Imse Vimse spindel ett antal gånger, spelat fotboll, bytt ett antal blöjor och avslutade helgen igår med ett besök på Andys lekland... o jösses, vilket liv de va där! Öronproppar rekommenderade en kollega till mig o nu kan jag förstå varför...för mig kändes de i o för sig som o komma tillbaka till skolans vardag...verkligen roligt ställe för barn o även för vuxna, så ta er dit om ni vill leka av er   o har man större barn som kan sköta sig själva då finns de ett fik där man kan sitta o slappa...hann inte se så mycke av bröllopet i lördags, såg iallafall vilken super fin klänning Victoria hade o brudbuketten va oxå precis i min stil, skulle faktiskt kunna tänka mig båda  ....nåja, vi och barnen överlevde helgen o föräldrarna fick en riktigt avkopplande helg ute på sjön i kanonvädret. I fredags blev de en avtackning, i all enkelhet, med mina kollegor på Globen (usch, gillar inte sånt, jobbigt o stå i centrum sådär) jag fick en ansiktsbehandling på Njuta Spa i Nacka Strand, så himla bra, passar mig perfekt! Tack snälla Jenny och Emma,vet att de va ni som kom på de   o sen på fredagskvällen fick vi besök av en nykläckt Värmdöbo som ska heta Jack o är hela 1 månad gammal, vilken sötis!

Nu blir de jobb några veckor tills semestern börjar v.29 fast redan till helgen får jag långledigt tors-sön, åker upp redan på onsdag kväll...hoppas bara att jag inte åker på en förkylning, har nämligen en här hemma som går omkring o snörvlar o är sååååå dålig (ja, ni vet hur de kan va)....nu blir de nog inga fler inlägg innan helgen så jag vill passa på att önska er en riktigt trevlig midsommar...

 


Av nannasblogg - 16 juni 2010 19:28

  ...efter ett lååångt uppehåll...började t o m bli efterlyst   ni får skylla på Telia...vi har nämligen bytt till mobilt bredband o USB stickan lyser med sin frånvaro trots att den skulle ha kommit för flera dagar sedan så vi har ingen Internet uppkoppling här hemma....hördu syrran kan du efterlysa stickan när du kommer till jobbet imorn   Nu har vi fått låna svärisarnas sticka ett tag så då passar jag självklart på att uppdatera läget här. De har faktiskt för en gång skull hänt en del sen jag skrev senast....blev klart med nytt jobb förra veckan, eller nytt o nytt, samma jobb me i Nacka, skönt med närmare resväg, får väl sådär runt 1,5 timme mer fritid....pendlar idag ca.1.5 timme enkel väg, dörr till dörr...phu..sen har jag blivit ägare till en bostadsrätt i Bromma   blev äntligen klart med ombildningen, kommer nog o sälja redan till hösten så de blir ett kort ägarskap men iallafall, en lägenhet, ett halvt hus o en bil är väl ändå lite vuxenpoäng. Allt detta firades förra fredagen på Restaurang Victoria i Kungsan, med Jenny o Emma från jobbet ( ni ser brudarna på bilden från Vårruset) riktigt trevligt hade vi o åt så himla gott! Smakade för första gången grillad tonfisk, till de chili aioli, mums! Måste köpa tonfisk o prova själv nångång, ska inte va så värst svårt....sen i lördags va jag ute o svirade igen o den här gången med Carina på en pubrunda på söder, de blev oxå mat o såklart god dricka så nu har jag satt mig själv på hård diet annars blir de o ta plats i vassen i sommar...huua....roligt o komma ut lite på stan på helgen, istället för o bara hålla på me bygget....på tal om bygget så har snickarna nu börjat med burspråket, fast dom bygger bara när de är fint väder så de blir lite jobb då o då när de inte regnar, bra jobb va?!! Förresten, jag har tjackat (haaha dom säger ju så här) en ny mobil...Vivaz pro från Ericsson...jätte fiiiin..gillar den!

Har mobil surf så jag har lyckats lägga in kommentarer på några bloggar o surfa lite men ännu inte egna inlägg....gissa om de är pyyyyyyytte små bokstäver?! Snacka om att man kommer o få ännu sämre syn av o anstränga sig o glo på den skärmen, men va fasen, man är ju redan nästan blind. Imorn blir de bio me brudarna, Sex and the city, o självklart en Cosmopolitan efteråt...ska bli trevligt. I helgen ska vi va barnvakt till Claes syrras barn, eller två av dom, en 2 åring o en 5 åring, tänkte hitta på nått me dom, kanske åka till Andys lekland i Sickla, någon som varit där? Är de bra? Några andra tips på vad man kan göra med två grabbar i den åldern? Ge mig gärna lite ute o inne tips för barn!

Missa inte sista avsnittet av Greys ikväll...hjälp va spännande de va sist, får INTE missa de!


Av nannasblogg - 6 juni 2010 19:06

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!....
Om ni har glömt text o melodi, klicka på länken   

http://www.dugamladufria.com/songs/nationalsong.html

Av nannasblogg - 5 juni 2010 17:02

  

....handgjord är den dessutom, svärfar som har kämpat med den...några ton väger den oxå så den fick vinschas upp, den är inte riktigt klar än, de ska bli golv av lärkträ o även i räcket blir de detaljer i trä.... 

Av nannasblogg - 4 juni 2010 19:51

Ett par dagar in i juni månad...båten sjösatt o studentfirande idag på stan i gassande sol då vet man att sommaren är här...

   

...på tal om studenten, inte minns jag att de va ett så himla stort jippo o gå ut gymnasiet när man själv va i den åldern dv s i början av -90 talet me andra ord   här i Sthlm är de ju värsta pådraget me fulla tonåringar på lastbilsflak som kör runt i hela innerstan o varje år så är de nån som ramlar ner o skadar sig...hua säger då ja, nä annat va de på min tid då fixade man smörgåstårta o kaffe till släkten efter avslutningen o de va bra me de   

Några sena kvällar me jobbet har de blivit i veckan, i onsdags va vi ett gäng från jobbet som sprang Vårruset, lyckades ta mig runt på 32 min (5 km) hyfsat nöjd ändå eftersom jag inte hade tränat alls inför de.....

 

...o igår hade vi inspirationsdag me jobbet på Älvsjö Mässan..föreläsningar me bl a Nils Simonson, en pensionerad hjärnkirurg från Östersund som förespråkar bl a följande: Vi styr hjärnan genom våra tankar. Tänk dig att du lyckas, intala dig att du är glad, bestäm dig för att livet är gott – och hjärnan går på det! ”Jaså den här figuren är nöjd med livet, då ska jag dra mitt strå till stacken....

Om ni vill läsa något av han så har han skrivit den här boken...

 Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

Talang final ikväll o imorn blir de jobb ute som vanligt, förresten så har balkongen kommit på plats, fotar imorn så ni får se!

Av nannasblogg - 1 juni 2010 19:58

Idag är de exakt ett år sen som jag blev lantis, eller med ett finare ord Värmdöbo...i o me de även sambolivets ettårsdag...huuua va tiden går fort! Nu är de ju inte första gången jag är sambo   men iallafall...

Ovido - Quiz & Flashcards