Alla inlägg under september 2011

Av nannasblogg - 28 september 2011 19:34

...hur gör ni, erbjuder ni sittplats till gamla och höggravida? Nu dom senaste veckorna har jag blivit erbjuden plats, fast nästan bara av karlar...i morse inte bara av en utan av tre riktigt stiliga män..intressant att det är männen som erbjuder plats o inte kvinnorna som ofta bara tittar ner o låtsas fingra på telefonen o ser ut som att "hoppas någon annan erbjuder sig så jag slipper" ...kvinnorna borde ju ha mer egen erfarenhet av graviditet. Nu lider inte jag så mycke av att stå, speciellt inte på morgonen för då är jag oftast pigg o känner mig lätt, men däremot på eftermiddan känns de tungt...så lyft på rumpan i fortsättningen när de stiger på en vaggande gravid kvinna.


 

Av nannasblogg - 26 september 2011 19:06

  

...sängen blev levererad som den skulle o nu även färdig monterad, en Babybay maxi d v  s en lite större variant av samma märke..måste ju bara göra reklam för hemsidan där jag beställde den eftersom allt fungerade så bra:  http://www.all-4-little.de ...ja, som ni ser så är de en öppen sida o den lägger man kant i kant med dubbelsängen så jag har full kontroll :) Sen kan man komplettera med en sida så att de blir som en spjällsäng. Nu behöver de inhandlas sängkläder t o m kudden ska visst vara speciell för nyfödda..ja, de är mycke o tänka på...vagnen har vi oxå hämtat o imorn ska jag köpa ett babyskydd (bilbarnstol) från en kollega.


Besök hos barnmorskan igen idag, vecka 35 (34+1)..."magen" fortsätter o växa, h*n har inte fixerat sig än men ligger med huvudet neråt..till nästa besök, om ca. två veckor, ska jag eller vi ha funderat på om det är något speciellt som ska stå i min journal inför förlossningen...tänk att de redan är dags o börja fundera på de. Vi har önskat Danderyd o något som heter Danderydsmodellen som riktar sig till förlossningsrädda...innebär lite kortfattat hög närvaro av personal o en tidsbegränsad förlossningstid på ca. 12 tim.


Nä, om man skulle ta o betala lite räkningar...löningen har ju kommit.

Av nannasblogg - 25 september 2011 12:57

Tänder ett ljus för en barndomsvän som gick bort igår...bara 38 år...mamma, varav den yngsta ca. 1 år...så himla tragiskt...livet är orättvist...de här året kommer jag att köpa ett rosa band och skänka en slant till  http://www.cancerfonden.se/

Av nannasblogg - 21 september 2011 19:32

 

.....däremot tror jag inte att de bor en basketspelare i den här stora kulan utan snarare en blivande kickboxare som tar i så hela magen kan skaka till!! Annars så mår jag fortfarande bra än så länge...kände av spänning/molvärk i ryggen här en dag men annars inga större krämpor....Ja, då har man hela 7 arbetsdagar kvar, ska bli så skönt o släppa allt som har med jobbet o göra o fokusera på det som jag har framför mig...känner att det var nog ett väldigt klokt beslut ändå att jag slutar jobba såpass många veckor innan. Jag ska planera in ett litet projekt varje dag sen blir de massa vila som prio ett :) Nu har första bebisen i "mammagruppen" kommit för en vecka sedan, de blev  en flicka som ska heta Anne Emilia...fint namn, eller vad säger du syrran :) 



Av nannasblogg - 15 september 2011 20:18








...har en visdomstand som spökar, känns som att de bara blir värre o värre...blir nog säkert o dra ut den, usch...kanske skulle dra ut den utan bedövning o öva på att hantera smärta...eller inte..värktabletter ska man även inte heller äta i mitt tillstånd så de är bara o andas så kanske de onda försvinner...tur att jag är ledig imorn för de kanske blir lite sömn i natt...behöver annars oxå gå till tandläkaren men ha dragit på att boka in en tid, helt enkelt för att jag INTE gillar tandis...men, men nu slipper jag inte undan!

Av nannasblogg - 12 september 2011 18:44

...ja, då går man in i vecka 33. I morse var de dags för besök hos barnmorskan igen, alla värden såg bra ut igen, även socker trots viktuppgång + 13 kg..uuups...nä, har ingen panik alls med några dieter, har tid med de sen...hjärtljuden åter igen 140...sen frågade hon om ev. sammandragningar, jag vet ju inte ens vad de är för nått, men de ska visst kännas när dom kommer. De börjar bli tungt o gå långa sträckor o man flåsar o blir andfådd fort men annars är de lugnt...peppar, peppar...väntar bara på att drabbas av förkylningen som härjar nu. BM är speciellt  imponerad över mitt låga blodtryck för de är visst bra om de håller sig nere så länge som möjligt. Magmåttet ligger fortfarande fint där hööööögt upp på kurvan :) har då inte stabiliserat sig nått utan fortsätter följa den högsta punkten på den där linjen...nåja, på fredag har vi fått tid till ultra för storleksuppskattning. H*n buffar o rör på sig ordentligt, sparkar långt ut på sidorna av magen o speciellt tycker h*n de är roligt o vara vaken några timmar på natten så då är de bara o tända lampan o läsa en stund sen är man lagom yrvaken när klockan ringer...men, men säger dom inte att de är en förberedelse på vad som kommer sen.


Jag har faktiskt börjat handla lite kläder, beställt startpaket bl a från H&M..några bodys bara till den allra första tiden..men de mesta är ju i så väldigt flick o pojkaktiga färger så de blev det som fanns i vitt och beiget, men så himla söta! Sen har jag beställt en Baby bay säng från Tyskland till bra pris, får se om den hittar hit eller om jag blivit lurad :) Det är en speciell säng som man fäster bredvid dubbelsängen...hittade en som passar perfekt till vårat sovrum, i samma mörkbruna nyans som sänggaveln...ja, de var nog allt som jag handlat men de är som sagt ingen brådska med nått o min ledighet börjar ju nu om exakt 13 arbetsdagar o då har jag tid o fixa.








Av nannasblogg - 6 september 2011 19:03

....ja, då har ytterligare en månad gått, nu måste t o m jag erkänna att 4 veckor gick fort...allt tyngre blir man...när jag skulle äta frukost i morse så tyckte jag att köksstolen knakade :) Har inte så stor koll på viktuppgången men efter ca. 28 veckor då tyckte jag de såg ut som  att vågen visade ganska exakt +10 kg.




Av nannasblogg - 4 september 2011 11:40

  

....kaklingen av badrummet fortsätter, såhär kommer väggarna se ut..plattorna ser väldigt vita ut på bilden men dom har som lite struktur o är mer gräddvita än typ badhusvita...plattorna är så stora o tunga så man kan inte lägga så många åt gången d v s allt går väldigt sakta just nu med bygget...förutom badrummet så är de småfix på tomten o fasaden. Vi har konstaterat att de är nog ingen idé o börja med några stora projekt inomhus innan november, tanken var att få färdigt vardagsrummet men de är inte gjort på en månad så de får vänta, finns som sagt andra mindre saker o göra även inomhus.


De känns som att sommaren gjort come back i helgen, igår var de riktigt soligt o varmt o idag oxå. C o hans kusin tog en sista fisketur med båten igår, fick ett 20-tal aborrar, de blev dock ingen fisk till middag för senast dom var ut så skulle dom så stort ta med sig fisken o laga en middag, C hade t o m ordnat med recept från grannen o som dom fixade o donade i köket...kan säga att de stank som f*n o de såg ut som ett bombnedslag o tror ni de blev gott? Nå nä..inte för att jag ens smakade men att döma av deras miner :) så den här gången skulle de bara fiskas o jag lagade rostbiff till middag. På dan åkte jag en sväng till Orminge...till Familjetorget...en butik med bl a  mammakläder o de mesta som man behöver till bebisen den första tiden, hyfsat bra sortiment o priser...fick bara med mig ett par mamma tights, de enda plagget jag kan ha nedtill...


Söndag idag o de innebär nytt avsnitt av One tree hill  så missa inte de, ny säsong oxå..någon som vet om/när Greys anatomy  visas igen? Annars är de väl inte så mycke som händer här, känner att mitt humör pendlar väldigt numera, för de mesta irriterad på allt o alla utom mig själv o magen :)  Ny jobbvecka o nu börjar jag nedräkningen...20 arbetsdagar kvar, på fredag blir de en träff med "mamma gruppen", ska bli kul o träffa alla igen!

Ovido - Quiz & Flashcards