Alla inlägg under juli 2011

Av nannasblogg - 31 juli 2011 22:00

 ...är ju så inne nu med loungemöbler, har ni sett att de finns även för barn? Såg dom här mini stolarna på Jysk, så himla söta! O nej, jag köpte inte dom...har ju inte ens sådana möbler för vuxna :) däremot var jag på jakt efter en ny tjock bäddmadrass till vår säng, hittade en riktigt rejäl o bra så nu känns sängen som helt ny o jag sov direkt bättre i natt.

Av nannasblogg - 30 juli 2011 22:09

...som började med en båttur på ca.2 timmar, under Stockholmsbroar samtidigt som man fick lyssna på historia kring kända byggnader efter vägen...där satt vi bland alla tyskar o kände oss som riktiga turister.


 Bilden hämtad från www.stromma.se

Övernattning på hotel Reisen i gamla stan, ett riktigt najs rum med fyra fönster...

 ...o den här utsikten under dagtid....    ...o på kvällen såg de ut såhär...inte illa va?!

  ...o sen sist men inte minst, egen bastu!!!

Det finns inte så många hotell i stan som har egen bastu, hittade ett till (Kungsbron hotell) som jag egentligen bokade först, men där visade de sig att det ingick ingen frukost så jag bokade om till Reisen istället, frukosten är ju en stor del av lyxen att bo på hotell så de får man ju inte missa!


 

...o sen svirades de om till middagen som vi åt på Riche...Toast Skagen blev de i förrätt, såg på deras hemsida att de var ett av deras parad rätter..jätte god! Till huvudrätt blev de för min del röding o C tog entrecote..tror nog att de var den största biffen jag någonsin sett, verkligen god mat men inte sådär så att vi blev jätte imponerade.


Dagen efter tog vi en tur på slottet, gick igenom nästan alla delar som bl a; Representationsvåningarna, Skattkammaren, Museum tre kronor..gissa vem som var heeeelt slut efter att ha gått i ALLA trappor?! Trevligt var de iallafall, miljöombyte  o lite lyx i vardagen mår alla bra av...förresten, har ni sett att babytickern visar nu tvåsiffrigt, 99 dagar kvar, önskar att tiden gick fortare...

Av nannasblogg - 26 juli 2011 10:37

....jobb igen 4 augusti, känns sådär lagom tungt o börja en torsdag istället för en måndag...minns att det var Carina (Fru Malmborg) som gav mig rådet förra året, nämligen att inte gå tillbaka till jobbet en måndag efter semestern eftersom det är mentalt jobbigare o starta med en helvecka, så därför provar jag nu att börja en torsdag istället :)


Gissa hur många gånger vi har besökt Ikea under min semester? Jo, fyra gånger, senast igår en sväng...nu börjar jag t o m hitta rätt bra där i varuhuset, har ju inte direkt vart någon flitig Ikea besökare tidigare. Nu har vi iallafall handlat allt till sovrummet o min garderob, gått igenom varenda plagg jag äger o de blev två säckar till Stadsmissionen, så himla härligt o rensa! C har nu börjat få i ordning sitt arbetsrum, inhandlat o fått upp hyllor, skrivbord etc. o han är så nöjd! Blev riktigt fint! Nu är de inte bara ett arbetsrum utan även ett gästrum där vi har bäddsoffan, men med lite planering så fick de plats en hel del, även något så viktigt som skåp för fin whiskyn o cigarrhumidorerna.


I morse var jag till barnmorskan, fr o m vecka.25 går man ju regelbundet på koll av bl a järnvärden, blodtryck, hjärtslag o något som heter symfys fundus mått = SF som är ett mått man tar för att uppskatta hur bebisen växer etc. man mäter helt enkelt magen mellan vissa punkter...sen ska man följa en viss kurva, ja ni vet säkert vad jag menar. Alla mina värden såg bra ut   sen när hon mätte SF måttet då sa hon "oj, vad de har vuxit" visade sig att jag ligger på övre delen av kurvan. Jag tänkte direkt "stor bebis", frågade såklart om de o visst kan de vara så att h*n är stor men de behöver inte vara så, finns många andra faktorer som kan väga in o de kan lika stabilisera sig till nästa mätning...huvudsaken att h*n får bra med mat o näring o de ser ju ut som att h*n får de :) o sen låg hjärtslagen på 146 igen. Nu har jag snart klarat av två tredjedelar av graviditeten, jippie!!!

Av nannasblogg - 22 juli 2011 21:45

....nästa vecka ska vi turista i stan o tänkte då såklart även gå ut o käka, istället för att ta första bästa ställe så vill vi den här gången boka bord på en "bättre" restaurang..så ni som kan stan o känner till restauranger, lämna gärna tips! Har vart in o kikat på menyn på Grill , Riche  o Gyldene Freden ..så långt ser Grill  mest lockande ut. De ska vara en restaurang med "vanliga" maträtter, inte nått spanskt, libanesiskt etc o helst i innerstan.

Av nannasblogg - 21 juli 2011 22:28

...har ni provat dom här nyheterna? Om inte så spring o köp! Smakar som pinnglassarna, super goda! Återstår bara att testa noggersmaken oxå!


....sen om ni råkar passera MC Donalds så prova deras dubbel shake med jordgubb eller chokladsås, en riktigt söt o god milkshake!



Av nannasblogg - 19 juli 2011 20:18

  

...först bil till Stavsnäs, ca 2,5 mil sen den här båten till Sandhamn som tog ca. en timme, väldigt smidigt att dom har börjat trafikera även från ställen här ute på Värmdö så man slipper åka via stan.....

      ...soligt o fin utsikt hela vägen...

    ...strosade runt o avslutade med lunch på Värdshuset...färska räkor med aioli i förrätt o sen blev de traditionella Skärgårdsgrytan för mig med ännu mer aioli, mums! Imorn blir de en heldag på stan, är i stort behov av "rymliga" kläder när jobbet börjar igen..nu under semestern (när man bara är på hemmaplan) är de ju inte direkt så att man varierar det man drar på sig på morgonen, har en grymt skön kjol som typ vuxit sig fast på mig...förresten, trist med all reklam som smyger sig in här bland kommentarerna, verkar inte gå o ta bort om man en gång godkänt kommentarer.

Av nannasblogg - 18 juli 2011 08:55

 ... såhär blev de...betydligt finare än tidigare iallafall, sen några kuddöverdrag oxå av samma tyg, passade på att rengöra stolarna ordentligt samtidigt så dom blev nästan som nya. Idag ska vi vara hundvakt till svärisarnas hund, dom ska åka in till stan med barnbarnen o titta på Pirates of the caribbean skeppet som ligger vid skeppsbron...säkert häftigt o se för alla som följt filmerna..oj, nu var de visst någon som vann 5 miljoner på triss i morgon tv...månne hur man skulle reagera...vad skulle ni göra först av allt? Jag vet definitivt vad jag skulle göra först, nämligen direkt boka in ett antal hantverkare som gjorde färdigt hela huset, tillräckligt många så att det bara skulle ta några veckor o sen några trädgårdsmästare som planerade o gjorde färdigt hela tomten.

Av nannasblogg - 16 juli 2011 15:11

  ....på båtsemester förra sommaren med övernattning i Sandhamn...får se om de blir någon tur med båten i sommaren...måste erkänna att de lockar inte riktigt just nu, känner mig säkrare på land nu i mitt tillstånd..usch, får mardrömmar redan nu att jag ska ramla när jag går på eller av o ingen toalett finns de heller :)


Nu är de bara mamsen kvar här hos oss till på onsdag. Vi är redan bortskämda med nybakade bullar o bröd o idag har hon lagat min favoriträtt, laxsoppa, den är så grymt god! Ikväll blir de o damma av symaskinen o sy överdrag till kuddarna i sovrummet, sen fick jag ett bra tips av syrran, nämligen att klä om sittsen på köksstolarna med samma tyg, dom ser för gräsliga ut just nu, så vi får se om jag får till de med häftpistolen. Ja, vad har vi för andra planer? Kanske en båttur, menar då med skärgårdsbåtarna, inte våran båt :) om vädret blir bättre o sen en tur på stan o kika i affärer, måste komma ut o se lite folk oxå...de var ju inte direkt igår man gick på stan.



Ovido - Quiz & Flashcards