Alla inlägg under juli 2010

Av nannasblogg - 29 juli 2010 14:38

... ...o de gjorde de även i natt, vilket åskväder, herre jösses...sovrummet blev helt upplyst av alla blixtrar, länge sen jag va me om något liknande...så idag fick de bli en innedag, har bl a kört vår nya tvättmaskin...finns de något tråkigare än att lägga pengar på en tvättmaskin, usch, tur att man inte behöver köpa en allt för ofta...den är förresten inköpt på www.tretti.se som har bra priser på vitvaror, (jämförde med butikspriser) hemkörning har dom gratis oxå vilket är så smidigt när man bor såhär ute på landet. En annan sajt som vi har använt oss av är www.bygghemma.se även där bra service o priser!


Av nannasblogg - 27 juli 2010 20:07

....o som vanligt går dagarna alldeles för fort....sommargästerna har åkt för den här gången, allt gick bra i helgen trots att vi va många som fick samsas på liten yta några dagar....utomhus kunde vi ju inte va så mycke som jag hade hoppats eftersom vädret inte va de bästa...tur att syrran har så lugna o snälla barn   och att vi köpte playstation 3 i våras, de kom till användning i helgen o roade iallafall 6 åringen väldigt bra! I lördags tog vi en tur med båten ut till Bullandö, trots de dåliga vädret....där råkade vi hamna mitt i årets Poker Run (till grabbarnas stora förtjusning). Poker Run är en årlig motorbåtstävling (för stooora motorer) går ut på att deltagarna åker en bestämd rutt där dom drar ett spelkort vid varje stopp o bästa handen vinner tillslut o allt avslutas i Sandhamn, häftigt o se på om man är intresserad av snabba båtar!

  

  

Vi tjejer (jag, mamsen, syrrran o lilla Sofia) tog en tur på stan i söndags, Sofia är då en riktig solstråle, hon är så himla go, alltid så här glad som ni ser på bilden....

....vad som händer nu under resten av semestern beror på hur vädret blir, en tur med båten vill vi komma iväg på men de återstår o se....inte bara vädret som behöver bli bättre utan även min fot, har nämligen haft en kraftigt svullen fot med stora vatten blåsor nu i några dagar. Jag fick några fula bett i veckan när jag stod o målade, av vad jag tror var en broms eller en hästfluga...om någon har en eller några bra huskurer/mediciner etc. mot myggor, bromsar, flugor ( ja mot allt som gillar o bitas) så tar jag mer än gärna emot alla råd o tips! Säkert något nytt som jag inte testat än!

Av nannasblogg - 23 juli 2010 20:45

....på tal om "huset fullt" såg ni den TV-serien som gick för ett antal år sen?  

...de va faktiskt ett tag en av mina favoritserier...minns att jag kollade mest på den för att han rockmusikern Jesse va ju så himla snygg  Här blir de huset fullt pga att syrran är påväg från Luleå med sin familj, dom bör vara här inom en halvtimme...o mamsen är fortfarande kvar så de blir trångt i stugan....jag o Claes flyttar ut till lillstugan o övernattar där några nätter...bara så himla synd att de blev så kallt nu, herre gu vilken stor skillnad de blev bara över en natt! Vi som hade planerat o åka ut me båten...nåja, de kanske blir bättre imorn el. på söndag...håller tummarna! Tänk att de redan gått en vecka av semestern, fått massor gjort här hemma i o för sig tråkiga saker som städ osv..sen har jag faktiskt kommit igång me joggingen igen, varannan dag ska jag försöka köra nu o komma in i nya rutiner igen o de känns bra!

Av nannasblogg - 22 juli 2010 09:10

...här hemma sen igår...mamsen o jag har skrubbat hela köket, gått igenom varenda vrå o herre jösses va skitigt de va! Ni kan tänka er hur de såg ut, ingen har städat på typ 10 år då vet ni hur ingrott de va bl a på alla köksskåp etc...mamsen som är en riktig skurtant alá finsk variant blev ju alldeles salig av att få skrubba allt rent. Nu undrar ni säkert varför vi lägger ner så mycke tid på att städa eftersom vi renoverar o ändå kommer o byta ut allt, jo de är i o för sig sant men de lär ta ett BRA tag innan de är dags o gå loss me släggan inomhus o jag står inte ut me o leva i smutsen tills dess....efter städningen åkte vi in till Mölnvik o shoppade lite...köpte en svart plastmatta med stjärnor på till köket, visst är den fin?!

Idag ska vi fortsätta röja runt här, mamsen ska laga storkok, kåldolmar har jag beställt, mums! sen ska de även bakas bullar o bröd...

Av nannasblogg - 17 juli 2010 09:56

...inhandlades igår....de blev en tur till Örebro efter jobbet igår, eller egentligen en liten ort utanför Örebro som heter Nora....C hade hittat den här leksaken på Blocket o den kom vi då hem me igår natt., startade från Sthlm efter jobbet vid fem o va hemma halv ett i natt to m jag körde fleeera mil me nya bilen, imponerande va?!.....som ni säkert vet så hade ju C en sån här liten pocket bike men tyvärr så blev den stulen för kanske en månad sen när han tog den ner till båten. Vi fattar fortfarande inte hur någon ens kunde hitta den där den stod typ ingömd i skogen vid en vändplats som typ aldrig används....nåja, inte så mycke o göra åt, stulen blev den iallafall...

OrebroCastle04_vt.jpg image by sim1travels

Örebro såg ut o va en himla mysig stad, mycke vatten o lummigt...nu stannade vi inte så länge utan vi körde mest igenom stan bara...på vägen dit svängde vi in o kikade på Gripsholmsslott i Mariefred, riktigt fint, mäktig byggnad....

....nu har semestern börjat! I helgen ska vi jobba vidare me huset o även åka o tömma mitt förråd i Bromma, inte för att jag vet vart vi ska stoppa alla saker men ut måste dom iallafall från förrådet eftersom jag har träff med mäklaren på måndag...som sagt, ingen vila här på semestern, bara jobb o slit   

Av nannasblogg - 13 juli 2010 18:42

...som ni säkert märkt så har de vart tomt med inlägg en längre tid, beror både på internet uppkopplingen o att jag helt enkelt inte har haft någon inspiration o skriv, fullt upp här hemma med bygget varje dag o i denna värme oxå...phuu..fast man ska såklart inte klaga men nu känns de som att jag har fått nog, inte kul o jobba nu i lokaler med helt värdelöst ventilationssystem...

Claes fyllde ju 40 år den 2/7 o som jag skrev i förra inlägget så skulle jag ju baka tårtor o såhär blev resultatet...


Den till höger är en helt vanlig jordgubbstårta med färdigköpta bottnar men den till vänster är ett recept från syrran som alltid har en massa bra idéer på goda bakverk...


Sommartårta (en rund pajform)


200 gr digestivekex

100 gr margarin

Krossa eller mixa digestivekexen i matberedaren, smält margarin och blanda i. Tryck ut blandningen i en rund pajform. Ställ i kylen.


3 dl grädde

1 msk vaniljsocker

100 gr philadelfiaost

2 1/2 dl florsocker


Vispa grädde med vaniljsocker. Tillsätt philadelfiaosten och florsockret, vispa ihop med grädden. Bred gräddblandningen över pajbotten.


1 påse drottningkräm (pulver) + 2 1/2 dl vatten (jag fick ta hallonkräm eftersom de inte fanns drottning, gick lika bra)


Vispa ihop drottningkrämen och lägg drottningkrämen överst och garnera med lite bär. Riktigt mastigt, sött o gott, inget för Malla   


  

Smörgåstårtan blev såhär...orkar INTE skriva ner receptet...visst blev allting gott men fy va mycke jobb de va, aldrig mer säger då ja! Konditori Delselius blir de nästa gång!

 såhär firade 40-åringen sin dag...sittandes i solstol med en cigarr o en konjak...sen på lördagen hade vi som sagt lite gäster, dukade upp i mitt "målartält" som vi fortfarande har kvar på gården, passade perfekt o duka långbord där när de var så varmt....

   

På tal om Konditori Delselius som ligger vid Grisslinge havsbad...jag o Carina har vart först på Grisslinge Bistro Bar en kväll förra veckan o sen i lördags solade vi o tog ett första dopp där, riktigt trevligt hade vi båda gångerna!

 

...o självkart så köpte vi gigantiska äppelmuffins från konditoriet, jösses, gissa om de doftar gott där...

  

Mera sol o bad....en tur med båten har jag hunnit med i sommar...

...solade bara den gången men C vågade sig på ett dopp...turen avslutades på Bullandö med middag...

...cool bild va, lyckades fånga hoppet precis, är väldigt nöjd med kameran i den nya mobilen.....

     

På första bilden er ni min gammelmommo som vi hälsade på när jag va uppe i midsommar, tror inte att hon kände igen mig...hon börjar bli så gammal...Victor som har blivit stora duktiga killen, fyller redan 6 år o lilla Sofia som bara skrattade hela tiden, en riktig sötis!

De va några som önskade före o efter bilder på bygget....de är nog för tidigt för de men här ser ni vad vi har pysslat med i värmen dom senaste veckorna, nämligen isolering...riktigt skönt o hålla på med isolering, kliar härligt i värmen...

          

....o sen fortsatt spika fasaden så nu börjar vi få dit alla brädor, iallafall på framsidan...efter varje arbetspass har vi åkt ner o tagit ett dopp, finns de nått bättre än ett dopp för att bli fräsch igen i den här värmen?!

Sista arbetsveckan innan semester, tre dagar kvar....jo, nu räknar jag dagar...,,det är helt olidligt varmt i våra lokaler, går knappt o andas. På första semesterveckan kommer mamsen på besök o givetvis har jag en lång "att-göra-lista" för inomhus o regniga dagar för man kan väl räkna med att regnet kommer under nästa vecka när min semester börjar....  

    

Ovido - Quiz & Flashcards