Alla inlägg under maj 2012

Av nannasblogg - 31 maj 2012 06:26

 

...såhär glad blir hon när vi sätter oss i bilen å ska iväg, alltid redo för nya äventyr! Igår till mitt jobb å hälsa på alla hårt arbetande kollegor som undrade när jag kommer tillbaka, gissa om jag fick skrämselhicka när jag fick frågan "visst är du tillbaka i november", sen ännu mer hicka när jag fick reda på att man får vara hemma max 18 månader. Jag trodde man fick vara hemma så länge man ville :) har ju noll koll på sånt....nåja, de finns möjlighet till längre oxå om man ansöker om de å 18 månader blir de ganska precis med nästa höst inkl. semester innan. Än så länge kan jag säga att jag är inte alls redo för jobb, att lämna henne känns helt omöjligt, skönt att slippa tänka på de på ett bra tag. Efter jobbesöket träffade vi söta Måns med mamma å strosade å fikade så länge så vi var hemma först sent på kvällen


 

.....läggrutinerna har förändrats lite här, numera har vi en bäbis som bara ska sitta upp i sängen å dra i allt hon kommer åt så att lägga sig är inte roligt förrän man är ordentligt trött. De är ju så himla roligt när de händer nya saker i utvecklingen, som nu senast så plötsligt ändrades jollret till Da, Da, å Ga, Ga å ännu gladare blir hon om jag härmar henne då skrattar hon högt. Dessutom har hon börjat höja handen å hälsa å som vinka, ser ju för gulligt ut. Ja, vi övar på här med olika saker :) nästa steg är att säga mamma givetvis ska hon lära sig de före än pappa.

 

Nej, nu är de någon som ropar, slut på sittstunden!

Av nannasblogg - 28 maj 2012 18:51

....framöver är numera en favorit TV-kväll, igår upptäckte jag nämligen att helt nya avsnitt av mitt favvoprogram One tree hill börjar gå igen på söndagar vid 17, gissa om jag blev förvånad?! Trodde att serien helt var slut eftersom den slutade så "lyckligt" förra säsongen men icke, de ser ut som att den fortsätter. Carina, vet att du har koll på serien, är de många avsnitt kvar? Sen därefter kommer Gossip girl så de blir TV fram till kl., nice! Å kom inte å säga att de är tonårsprogram för de är de då inte, så de så.

Av nannasblogg - 27 maj 2012 20:19

.....kanske firat själva eller uppvaktat mamsen? För min del är det en stor dag, nämligen den allra första morsdagen! De känns fortfarande overkligt att jag räknas till "mammagänget"....att få barn å bli mamma har som alltid varit något som andra går igenom, men tänk så en dag blev de min tur.


Fast det nu gått över 6 månader så har jag ännu inte fattat de riktigt, att den här söta, goa, runda bäbisen är helt å håller vårt ansvar å framförallt är vårt alldelse eget barn! Jag kan fortfarande bara ligga å titta på henne när hon sover å tänka vilken fin gåva vi har fått....har hon verkligen legat i min mage? Hela graviditeten känns så himla avlägsen, tur att de finns foton å dokumentation från den tiden så man kan gå tillbaka å minnas.


Innan jag blev mamma så funderade jag ofta på hur de skulle vara att ha barn....skulle de vara jobbigt? Skulle man liksom bli annorlunda? Tänkte man likadant som tidigare? Ja, osv.....ni vet säkert vad jag menar eller så är de bara jag som har flummiga tankar å analyser :) Såhär långt tycker jag att det är hundra gånger bättre än vad jag hade föreställt mig så mammalivet kan jag rekommendera starkt......om de är jobbigt? Nä, de tycker jag inte å då är jag den som sköter man kan säga allt när de gäller bäbis å markservice hemma....kanske lättare oxå för att jag var så väldigt förberedd innan hon kom å eftersom allt de vardagliga är enkelt i jämförelse med att behöva vistas på sjukhus. Nu fick vi ju en minst sagt annorlunda start men vi har varit lyckligt lottade med en bäbis som sovit bra, men sen oavsett om bäbisen sover bra så sover man inte själv pga massa annat som snurrar i ens huvud. Att få sova är, som dom flesta säkert håller med, väldigt viktigt å de som ofta upplevs som jobbigt under småbarnstiden....sen inte lättare när man kommer till åren å har vant sig å sova länge ostört. 


Förändrats har man säkert, finns med all säkerhet dom som tycker man blivit en tråkig hemmafru :) men de skiter man i rent ut sagt :) Bara å erkänna att man är som smått besatt av sin lilla knodd å allt som kretsar kring de å vill vara nära de typ hela tiden så allt annat kommer som i andrahand. Jo, en sak som jag märkt har förändrats å de är mitt tålamod/humör, de går upp å ner väldigt mycke, någon som känner igen sig? Är de månne hormoner? Menar inte tålamod/humör med Ella utan med typ alla runt omkring henne, kanske en moders beskyddarinstinkt.


Nä, nu är de dags för blöjbyte känner jag, eller luktar jag......ha en trevlig vecka! Tänk att maj månad är snart slut....fr o m juni räknar jag som att sommaren börjar!


Av nannasblogg - 25 maj 2012 14:20

...å vara ledig just nu, eller hur? Jo, jag njuter riktigt ordentligt, inte för att de blir nått å ligga i solen å gassa å bli brun å fin... nä, de fungerar inte med en bäbis som bara sover korta pass numera, man hinner som precis sätta sig så ser man hur vagnen börjar röra sig å då är de full fart igen. Däremot finns de ju tusen andra fördelar såklart.Har ni sett att de har kommit Mojito på bag-in-box? Låter mums, måste testas, har skickat gubben å köpa, finns säkert inte kvar, lär vara populärt nu i värmen. Helgplanerna ser ut som så att jag å Ella roar oss själva eftersom altanbygget är i full gång just nu. Avslutning för en av sångerna vi går på, de är imorn, så ikväll övar vi "den blomster tid nu kommer", annars blir de grillning å allmänt slapp å så hejja på Loreen såklart!

Av nannasblogg - 21 maj 2012 07:26

 

....å de var ju mysig att få hänga på Medis uteservering, i skuggan i sköna soffor, å inte minst när man fick underhållning av två trevliga tanter, Carina å Malla :) Åt en riktigt god räksallad som jag verkligen kan rekommendera, Melanders fisk har den, säkert ett halvt kilo stora räkor.

    

(mössan ska föreställa en liiite för stor solhatt, ja vet den blev lite konstigt vikt där fram, men vad gör de när man är söt ändå)...å så ännu mer fina presenter fick hon bl a en mjukisgroda som man kan leka dockteater med, nu har vi två varianter, en drake å en groda, så de är väl bara å sätta upp en teater snart...sen även en CD skiva med flera sånger som vi sjunger på babysången vi går på så den är ju nu en riktigt favorit!!!


Aj, aj, nu håller busungen på å tömmer en sophink med papper, hon river nämligen i ALLT från gåstolen...ha en fortsatt trevlig vecka i sommarvärmen   I veckan lovas de mer värme, våra planer är typ samma som förra veckan så de behöver jag inte ens skriva om.

Av nannasblogg - 20 maj 2012 09:39

   


....finns de någon likhet? Jag ca. en månad på den första bilden.....vad tycker ni om 70 - talssoffan :)


 ....eller kanske mer lik pappa som liten?  

   .....å en större variant av mig.


Av nannasblogg - 16 maj 2012 07:46

 

....den här lilla busen har blivit så busig, speciellt på kvällstid när de är dags att sova....för att inte tala om efter välling, då får hon ännu mer energi....gurglar, jollrar, vispar med benen osv....man får sig ett gott skratt...ja, hon förgyller verkligen tillvaron här hemma. Hon har även lyckats klura ut hur man drar igång muminspeldosan så här behövs minsann ingen väckarklocka.


Igår fick hon prova en babygunga för första gången....först var de lite läskigt men sen sken hon upp...i vagnen numera är de sittande läge som gäller, trots att de är lite vingligt fortfarande.

   

Av nannasblogg - 14 maj 2012 07:49

...å kanske även en kort vecka för er som jobbar?! Vad bjuder den här veckan på? Jo, de blir i vanlig ordning babysång/rytmik å kanske till helgen träffa ägaren för de blåa huset med den fina pergolan i Bromma :) Annars har vi inget annat inplanerat, vädret ser ut å bli sämre enligt prognos men just nu lyser solen från blå himmel...inte för att vädret spelar så stor roll för våran del men visst blir man alltid gladare å piggare av sol. Börjar bli snart dags å skaffa utrustning för dagar på stranden, menar solkläder å sånt till bäbis, viktigt å skydda deras känsliga hud, om ni har tips på vad/hur ni gjorde vid soliga å varma stranddagar så dela gärna med er! Sen inte på tal om kläder till sig själv, de blir nog heltäckande i år :) tur att de nu är så inne med tankini toppar på stranden, en sån blir de nog för mig.

Ovido - Quiz & Flashcards