Alla inlägg under maj 2012

Av nannasblogg - 12 maj 2012 22:32

....efter några extra svängar för sightseeing hittade hon hit tillslut :) Ella var allt lite nyfiken på Bella, namnen rimmar ju :) Verkligen länge sen vi sågs, de var nog senast i höstas när jag var typ i 8:e månaden....så eftermiddan ägnades åt fika å prat! Ella fick i present ett gossedjur, en riktigt gosig kossa å den har hon brottas med hela kvällen, tar tag i öronen å borrar in huvudet å munnen i nosen.

 


...förresten, har nog inte visat bild på en numera helt färdig bastu...sådärja, nu kan vi checka av ännu ett rum som är heeelt färdigt, de mesta är ju som sagt halvfärdigt.

 


Av nannasblogg - 11 maj 2012 19:38

...kan inte ishockeyn ta slut nångång...är ju så himla tråkigt! Tur att ingen här hemma är intresserad av sport, menar å titta på de sådär på TV, att man bara MÅSTE se...sen finns ju intresset för sport här, inte hos mig då men hos C...allt från golf till bågskytte. Idag har vi haft grillpremiär, himla gott de doftar speciellt första gången för säsongen. De blev inget märkvärdigt, bara en karré i all enkelhet med en god sallad sen fet beasås till å sist men inte minst ett amarone vin, de ni...börjar minsann likna fredagsmys! Nu har bäbis somnat å kanske de blir en sauna oxå, har redan testat en gång den nya bastun å den får helt klart godkänt, ha en trevlig helg! Imorn får vi besök av Skogstrollet :)

Av nannasblogg - 10 maj 2012 19:48

... nä, BVC sköterskan var inte populär idag... men 6 månaders kontrollen var inget lillgumman fick slippa fast hon önskat de. Började med vägning å mätning, kommentaren från sköterskan när vi kom in "här har vi en som gillar mat"... Å visst hade hennes kurvor skjutit i höjden, vikt 9 640 g å 71 cm lång, tänk vad mycke hon fått gå igenom men trots de behållit en så god aptit, imponerande tyckte både sköterskan å läkaren!I övrigt kontrollerades: huvudomfång, muskelspänst, hjärta, mage samt pulsar i blodkärl i ljumskregionen, ögon, höfterna, om bebisen jollrar, visar bebisen tecken på nedsatt hörsel? Rullar barnet runt och följer föremål med blicken? Med andra ord inte så stora krav...vi kan bocka av allt utom "rullar runt" för de gör hon inte, att ligga på mage är ingen favorit så varför rulla över dit?! Nä, de är roligare å springa runt i gåstolen. Sen har vi vart på biblioteket å lyssnat när en barnbibliotikarie berättade å gav tips på läsning, dessutom skaffade vi ett lånekort, ja, de ska börjas i tid...å sist men inte minst en lunch med nästan alla bebispolare i de härliga vädret! Tror att temperaturen kom upp i 20 grader idag, helt klart den varmaste dagen jag vart med om nu i vår här.

Av nannasblogg - 9 maj 2012 10:38

...efter flera dagars aktiviteter så tar vi de lugnt idag...passar på att bl a tvätta å hör å häpna laga storkok, jo ni läste rätt...fr o m i måndags har jag nämligen bestämt mig för att köra ganska strikt med "icke-kolhydrater", kanske inte helt LCHF men iallafall minimalt med kolhydrater..testar en månad å ser vad resultatet blir, kommer nog inte å kombinera med träning så de får bli bara enbart kosten. Idag är de dag 3 så jag väntar på värsta sockerabstinensen, än så länge inget. När jag tvättar så har jag självklart sällskap....

 

...oj, vad intressant en tvättmaskin är när den snurrar!


Som ni säkert läst här typ tusen gånger så går vi så mycke vi bara kan på babysång/rytmik å jag tänkte visa några bilder på ett ställe där vi går...snacka om skärgårdsidyll! I de gula huset sjunger vi å vattnet är typ ca.50 meter nedanför....

   

....såhär såg de ut igår, innan sången...bäst å ta sig en tupplur för de tar på krafterna å sjunga...

  ...skön stil :)


Av nannasblogg - 8 maj 2012 08:12

  

  ...miljoner pussar å kramar till vår solstråle på 6 månadersdagen!!

Av nannasblogg - 6 maj 2012 20:31

...å den här gången i forum, åkte super tidigt först till Ica maxi för å köpa barnmatsburkar...den här gången en rejäl laddning för de är jämnt slut. Väl där inne ville inte prinsessan ligga i vagnen utan körde riktiga protest grymtningar så de var bara å gå runt å bära...vad händer då? Jo, när jag lägger ner henne då upptäcker jag att ena strumpan är borta så där har jag burit på henne med ena foten bar, undra vad folk trodde?! Nåja, de berörde väl inte henne direkt utan hon viftade på med sin nakna fot :) gick sen runt å letade men hur lätt var de å hitta en miiini strumpa i en jätte affär. Sen bar de av till forum å träffa Mari fr mammagruppen, men först till Lindex för strumpinköp, insåg att jag inte har en vår/sommar jacka till henne, fast de börjar bli varmare...så de blev en jacka oxå, tur att jag hade ett presentkort dit för plånboken är tom som vanligt..egentligen var väl presentkortet tänkt till inköp av kläder till mig men de är bara man vänjer sig :) En trevlig dag blev de, med stros i affärer, lunch å latte som vanligt. Ny vecka...planerna just nu är, imorn babyrytmik å ännu mer sång på tisdag å en stoooor dag nämligen 1/2 års kalas, torsdag BVC å 6 månaders kontroll...säkert någon/några som undrar om vi måste besöka sjukhuset nå mer?! Ja, de måste vi fortfarande men inte lika ofta, nästa gång först 13 juni å de är helt enkelt pga att allt ser bra ut just nu. Ja, de var allt så långt...en trevlig arbetsvecka till er som måste knega!

Av nannasblogg - 5 maj 2012 10:35

...nå niin då var man tillbaka i dom vanliga hemma sysslorna igen..å förresten, hemresan gick oxå bra, tur att jag fick skjuts både till å från flygplatsen för min väska vägde nästan 20 kg, en massa kläder så nu är garderoben full igen...inte min egen dock, där skulle de behövas fyllas på en hel del men har ingen lust å köpa nått innan man får bort den här kaggen...kan ju inte säga att jag direkt anstränger mig för att få den å försvinna...t o m barnvagnspromenaderna har blivit så gott som obefintliga, helt enkelt för att jag är kräkless på grusvägarna här ute...var ju så flitig där i början men nu, blä! Dessutom behöver jag inte gå för hon somnar i vagnen typ direkt när man lägger henne...så vad gör jag istället? Jo, kokar en panna kaffe å tinar en kanelbulle :)


Nä, skärpning måste de bli! Nu börjar jag bli piggare oxå så de finns inga undanflykter längre, anledningen är att de verkar de som att nattmatningen inte behövs längre, här sover bäbis från ca. 19 till 4-5 å då en flaska å ännu lite sömn till ca.6:00, helt ok! Igår blev jag så rastlös (efter typ ett dygn på hemmaplan) vi åkte på babykonsert i kyrkan, riktigt gulligt med alla bäbisar på första parkett i kyrkan, en skriker å en annan kryper iväg osv :) sen flera vuxna som spelar å sjunger för dom, ser lite roligt ut men himla trevlig med fika efteråt å sen träffa brudarna från mammagruppen.


Sommaren närmar sig, börjar bli dags å planera semester...har ni några roliga semesterplaner? För oss blir de som vanligt mest å vara hemma, de ska byggas altan om allt går som planerat...kanske till Gotland om vädret blir bättre i år å ev. en sväng upp igen senare i sommar, om jag känner för de. 


Nu har jag skickat iväg C för å hämta en sittvagn, har äntligen efter att ett antal veckors slaviskt bläddrande på blockets annonser, hittade jag en helt okej sittvagn inte så långt härifrån..av märket Carena...läste att den fick bra i ett barnvagnstest...som dom flesta vet så är jag så less den gamla vagnen vi har, väger ju bly å ser inte nå vidare ut. Nä, nu är de dags för mat!


Av nannasblogg - 2 maj 2012 10:28

..eller är de inte så man brukar säga..stämmer väl inte helt fullt ut på oss för vi har då haft de så himla bra borta, nästan trevligare än hemma :) Vi, eller kanske snarare jag, var då i stort behov av miljöombyte sen har allt fungerat så smidigt här...lillgumman har sovit å ätit bättre än någonsin så hon verkar ha trivts utomordentligt! Sen har de ju hänt en hel del när de gäller utvecklingen, tänka sig på två veckor har hon:

- fått två tänder

- småspringer med gåstolen, helt överlycklig!

- sitter utan stöd långa stunder


 

...sen har hon haft underhållning på heltid, kusinen Victor har bl a läst böckerna om Ella till henne å när dom har busat så har hon tittat på med ett stort leende, ska bli kul å se hur hon reagerar när vi kommer hem igen, då kanske vi är tillbaka i samma rutiner igen d v s jag går omkring å bär på henne om dagarna :)  



Ovido - Quiz & Flashcards