Alla inlägg under maj 2013

Av nannasblogg - 21 maj 2013 11:22

...som är en lite större kontroll där BVC sköterskan sitter med barnet runt ett bord, lägger fram bl a kritor å klossar, ska kunna rita å bygga ett torn med klossarna...hon frågade om Ella har börjat prata, tänkte säga att "nä, hon är ganska tystlåten" :):) nåja, hon fick ok stämpel iallafall!

Sen väga å mäta som vanligt....
Vikt: 13,7 kg
Längd: 86 cm
Huvud: 48,5 cm

BVC har ju sina kurvor som dom tittar på å där har hon hela tiden legat över "förväntad kurva" men nu börjar hon krypa neråt där hon förväntas ligga enligt sin födselvikt å längd, ökar inte längre så som hon gjort tidigare. Tänk att de t o m finns en "förväntad längd" som barnet ska få som räknas ut utifrån föräldrarnas längd, Ella "förväntas" bli 174 cm. Vaccinet fick vi hoppa över å skjuta fram eftersom vi tog TBE igår, rekommenderas minst 1 vecka mellan dessa sprutor, de var bra för de hade nog blivit lite för mycke nålar osv på några dagar eftersom de är dags för stort hjärtultra imorn oxå.

Hittade en bok på BVC med 1,5 års "bör kunna" bubblor...

Av nannasblogg - 20 maj 2013 10:57

....blev en väldigt tidig morgon, först till BM, första gången jag hade Ella med mig...de fanns en traktor i leklådan så den roade henne ett tag, annars fick man göra kissprovet i mörker eftersom de var en viss person som roade sig med att släcka lampan :)

Alla värden såg bra ut:
Socker: 6,0
Blodtryck: 110/70
Hjärtslag: 140
SF mått: 29 (han sträcker sig långt upp, känns uppe vid revbenen nu)

.....sen åkte vi vidare till forum å Sveavaccin för att ta påfyllnad av TBE vaccinet, väldigt trevligt ställe, rekommenderas! Nu ska jag söva fröken i vagnen så jag kan strosa lite.

Av nannasblogg - 19 maj 2013 12:16

...på Malma gård...de gick väldigt snabbt när kossorna skuttade iväg. Ett väldans "muuuuumuuu" var de iallafall å Ella pekade å härmade, kossor är ju lite av en favorit eftersom hennes mjukisdjur är just en kossa. Sen träffade vi hela familjen Kinnarinens, lääääänge sen jag såg tjejerna, Felicia å Bella, som verkligen är stora tjejer!

Av nannasblogg - 17 maj 2013 17:22

....behöver jag säga att de var uppskattat?!

Av nannasblogg - 17 maj 2013 14:54

Första "inget bokat" dagen sen vi kom hem så jag tog tag i allt från tvätt å sortera bort vinterkläder till att gå igenom pärmar å slänga en massa gammalt. Till på köpet så hade jag en sån tur att Ella sov tre timmar ute i vagnen så jag fick verkligen gjort en massa. Visst hade jag kunnat passa på å sola nu när de är så himla fint väder, men nej jag ska undvika å pressa i solen nu, får så fula pigmentfläckar i ansiktet.

Sandlådan är nu fixad å jösses vilken miiiiini sandlåda de var :) inte för att de gör nått, den fyller sin funktion d v s Ella sitter i den å kastar sand.

Av nannasblogg - 16 maj 2013 10:32

....så har de gjorts ännu en koll å allt ser fint ut! Nu kan vi nog pusta ut när de gäller allvarliga hjärtfel iallafall eftersom två specialläkare kollat. Huvaligen vad han tog i tryckte hårt med ultraljudsgrejen, lillebror hade nämligen hittat en bekväm ställning där han ville ligga å var inte så samarbetsvillig idag. Jag som blir nojig när Ella kan trycka till lite på magen, nu vet jag att dom tål nog en hel del mer än vad man tror där inne. 


Magen å jag växer som ni ser, de är ju nu f r o m vecka 30 som bebisarna i magen börjar sätta fart när de gäller vikten å de känns för de spänner å kliar väldigt mycke emellanåt. Läkaren sa att lillebror väger nu kring 1,6 kg...ligger + 20 % redan nu när de gäller vikt. Svårt å fatta att han kommer å lägga på sig typ nästan 3 kg till, d v s om jag går fullt 40 veckor. Läkaren frågade, medans han höll på med undersökningen å innan han ens nämnde nått om storlek, "Hur stor var Ella?" Gissade direkt att, jaha, en stor kille blir de :) Hans kommentar sen var att "Den här blir nog inte mindre iallafall"...


Nåja, de är bara bra med extra hull, lättare å sköta sen, bara jag orkar röra mig i slutet å hittar kläder å ha nu till sommaren. Kanske någon som undrar om de blir snitt igen? Har en tid inbokad för diskussion om de, inget som man får sådär utan vidare men ska definitivt jobba för de. Skönt iallafall att allt ser bra ut, nu är de bara slutspurten kvar!! 


Av nannasblogg - 15 maj 2013 15:05

Jacka: Skinnjacka HM
Mössa: Solhatt Villervalla
Skor: Adidas gympadojjor
Byxor å tunika: Kapp Ahl
....å sen ett Marie kex i handen :)

Ovido - Quiz & Flashcards