Direktlänk till inlägg 24 oktober 2014

Tandläkarbesök å fredagspizza.....

Av nannasblogg - 24 oktober 2014 17:14

...kanske skulle införa fredagspizzan som en tradition framöver när vi nu ska in i "ekorrhjulet" om sisådär en vecka. Lite fredagsmys med pizza istället för tacos som dom flesta äter på fredagar. Tacos är nämligen inte så populärt här, som all annan "ny" maträtt. Ella har blivit allt mer kräsen, försökte mig på å laga maträtter från Tastelines barnmatkasse å lite andra recept, men nej de var ingen succé! Däremot tyckte jag å Emil om de så det blev att jag åt upp allas rester å dessutom varannan tugga in i min mun när jag matade honom, inte bra för figuren...nä, nu slutar jag med de å fortsätter som tidigare med Ellas gamla "favorit" rätter, dom äter då inte jag iallafall.

Tandläkarbesök idag för alla 3 åringar. Lite nervöst om vi borstar tillräckligt bra, senast fick vi bakläxa men nu blev de beröm istället :) kanske svaret är eltandborsten som jag köpte häromdagen, vilken skillnad de blev....den spelar en melodi när de är färdigt t o m Emil låter mig borsta med den helt utan protest. Men nappen måste bort! Tandläkaren skrämde mig med att de blir logoped nästa annars, vanligt med talfel pga nappglugg...huvaligen, de blir inte lätt i å med att Emil oxå har så de innebär att han måste oxå sluta för annars tar hon hans nappar, de är jag helt säker på.

Hou, hou jultomten...de ser nog ut som att du får ett lass med nappar i år å mamma ännu fler rynkor å gråa hårstrån :)

 
 
Ingen bild

Malin

25 oktober 2014 11:44

Ofta så är det lättare än vad man tror att sluta med nappen. Krävs lite tålamod bara :) Att Emil kan sluta samtidigt är ju jättebra då :)

nannasblogg

25 oktober 2014 14:12

Ja precis å tålamod hade jag ju massor av....host, host...tycker de är bara "orättvist" att Emil oxå måste sluta, han har ju inte haft den så länge :) knasigt tänkt, han har ju ingen tidsuppfattning.

 
Ingen bild

Malin

25 oktober 2014 14:27

Tycker du verkar ha massor av tålamod :)
Säkert lättare för Emil att sluta eftersom han är mindre. Var inga större problem för varken jack eller lucas att sluta. Dom var runt 2 år båda när vi slutade med napp.
Man kanske kan liksom låta Ella vara den som "lär" Emil att sluta oxå så kanske hon känner sig stor och stolt :)

nannasblogg

25 oktober 2014 18:25

Nu efter gårdagens tandläkarbesök så kör jag stenhårt bara napp vid sovtid, oj, oj....flera timmars skrikutbrott idag! Så hon är nog inte mogen för å lära Emil de. Men de går ju över tillslut efter några timmar :) tålamod heter de, ja! :)

 
Ingen bild

pia

25 oktober 2014 18:47

sluta lyssna på sånt där svammel!!!
Ella har absolut inget talfel, pratar hur tydligt som helst..
det är deras jobb att skrämmas....(men man kanske kan sluta med nappen bara för att hon är stor nu och inte behöver den längre)

nannasblogg

25 oktober 2014 19:58

Jo men hon kan få talfel å de känns inte okej å få de sen å dessutom eventuellt få tandställning bara för att man inte tog fajten å slutade med napp i tid. Tror de är väldigt individuellt hur tänderna påverkas.

 
Ingen bild

Malin

26 oktober 2014 16:00

Nä mogen lär hon ju nog inte va, menade mer att man kunde göra det som till en "kul" grej.
Blir nog lättare när dagis startar för er :) tror inte barnen får ha nappen förutom på vilan på de flesta förskolrna. Sen gäller dt dock å inte ge nappen nör man hämtar.
Vet inte hur det är med tänderna, är nog individuellt som du säger. Men blir nog bara jobbigare för barnet att sluta senare.

nannasblogg

26 oktober 2014 21:20

De har faktiskt gått bättre redan idag så de går säkert bra sen å ta bort den helt oxå, känns som att de är lättare med Emil. Han har oxå gått runt med napp även dagtid å nu inget alls mer än vila/sova å de funkar ju jättebra!
Men du förresten, visst har du sagt att du har våningssängen Kura från Ikea till killarna? Funkar den bra?

 
Ingen bild

Malin

27 oktober 2014 09:13

Japp kura sängen funkar bra för oss :)

nannasblogg

27 oktober 2014 10:03

Å de låter bra!! Måste komma på en lösning med Emils sovande å hans leksaker, tror jag kommit på en ide :)

 
Ingen bild

Malin

27 oktober 2014 13:22

Och man sparar en massa plats med å ha "våningssäng" :) plats för fler leksaker haha.

nannasblogg

27 oktober 2014 15:38

Japp, en sån får de bli, letar begagnat först som vanligt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nannasblogg - 20 december 2014 10:39


....ha en riktigt avkopplande jul. Nu går jag över till Instagram å stänger därmed den här bloggen, känner att jag är numera mer en "Instagrammare" d v s har bara korta inlägg. På Instagram kan ni följa mig på Nanna38, blir kanske något inlägg här...

Av nannasblogg - 18 december 2014 20:15


...HJÄRTA till 72901...

Av nannasblogg - 18 december 2014 19:50


....visst är de gulligt med barnens pyssel från dagis. Så stolt Ella som kom hem med en tomte å en gran. Emil hade spritsat en egen pepparkaka. ...

Av nannasblogg - 14 december 2014 15:37


....vart på en julmarknad/loppis med självaste jultomten på plats, ja de är vad vi gjort idag! Fyndade en del bl a en lila kappa till Ella, skjorta, vintermössa, två par crocs skor till Emil. Även en prinsessklocka så nu ska vi börja öva på klockan.....

Av nannasblogg - 14 december 2014 07:50


Ovido - Quiz & Flashcards