Alla inlägg under augusti 2009

Av nannasblogg - 10 augusti 2009 22:03

Nu har jag blåbär så de räcker hela hösten! Vi plockade ännu en hink idag, C:s mamma följde med oss och visade hennes bästa blåbärsställe och där fanns de hur mycke som helst. Känner precis som du Camilla, de kryper i kroppen efter alla spindelnät och andra småkryp som man dragit hem från skogen.

Eftersom blåbär innehåller antioxidanter och även sägs vara bra för synen så kanske jag t o m kan lägga av med linser och glasögon om några månader :) eller kanske inte...

Imorn åker mamma hem, har ännu några dagar kvar av semestern innan de är dags för jobb igen nästa vecka..

Ett tips till er som är intresserade av inredning och hus, husexpo har invigning den 22-23 augusti, kika gärna på den här länken http://www.husexpo.se/ , vi åker nog dit för att få lite ideér till bygget..

Av nannasblogg - 9 augusti 2009 21:50

Idag hade vi shopping som dagens aktivitet, de va halvtomt inne på Nacka Forum vilket kanske inte var så konstigt eftersom de var strålande sol ute. Hittade några reaplagg som jag bara måste ha, sen när dom var på rea då kändes de som att jag tjänade på de också...nä, nu får de inte bli mer klädköp för mig (iallafall inte förrän mina garderober blir färdiga tänkte faktiskt prova att ha köpstopp ett par månader, någon som testat?.. Vi köpte förresten några Keno rader för 100 kr och rättade kupongen ikväll och såg att vi hade vunnit 530 kr, tror de är min största vinst någonsin :)

Är fortfarande mätt efter dagens middag, mamsen gjorde ugnstekt lax med pressad potatis, till efterrätt fixade jag en blåbärspaj med vaniljvisp...ha de bra så länge!!


Av nannasblogg - 8 augusti 2009 22:33

Om ni vill läsa mer så kan ni kika på den här länken: http://www.fjaderholmarna.se/

Första gången jag var där, verkligen en mysig ö med alla restauranger och små hantverksbodar som ligger ut med vattnet..gissa om de va fler än vi som skulle dit i de här fina vädret! De var kö precis överallt, till båten, teatern, alla toaletter etc. inte kanske den bästa tiden att åka dit om man har dåligt tålamod, vilket inte jag har så de störde inte mig alls :)

I våran biljett ingick de även mat, en skärgårdslåda med lite smått o gott. Vi fick bra platser nästan längst fram, undviker dom första bänkraderna när jag går på teater, är livrädd för att bli dragen upp på scen eller något annat pinsamt..

I väntan på att föreställningen skulle börja passade jag på att försöka på en anständig bild på oss, efter några tagningar blev de godkänt..

Tyvärr inga bilder på föreställningen eftersomn fotografering var förbjudet..så vad tyckte vi? För er som inte sett den så kan jag berätta lite om vad den handlar om, handlingen är väldigt enkel, på själva bröllopsdagen, efter svensexan, vaknar Björn (Peter Magnusson) upp med en okänd kvinna (Pernilla Wahlgren) just innan bruden ska anlända för att klä om. Björn kommer inte ihåg något av vad som har hänt, sen följer en dörrslängig och förväxlingsfars där kompisen Tomas (Martin Björk) tvingas låtsas ha två flickvänner och där hotellstäderskan (Maria Kulle) får försöka städa upp bland alla lögner för att hitta riktig kärlek. Den slutar såklart lyckligt :) Jag tycker Maria Kulle är klart bäst, syns att hon har erfarenhet, i de stora hela en lättsam och rolig föreställning!


Av nannasblogg - 7 augusti 2009 20:46

Dagens skörd! Efter två timmar fick vi ihop de här, inte illa! Vi behövde inte gå så långt heller, i skogen här bakom huset...egentligen skulle vi ha fått ungefär en liter till men dom ligger ute i skogen för mamma snubblade över en gren i för stora gummistövlar, såg lite kul ut när hon försvann bland blåbärsriset bara ett huvud stack upp :) Sällskap hade vi också, av en stor rådjursbock som brölade åt oss..vet inte om man ska vara rädd för dom? Kan dom anfalla? Kanske bättre att inte veta...

Svängde ihop en plåt blåbärsmuffins och kan säga att de var inte igår jag bakade. Vi har fått en hel del gjort idag, inte bara blåbärsskogen, på förmiddan hann vi både skura och tvätta fönster och sen ner till badstranden ett par timmar...


Av nannasblogg - 6 augusti 2009 21:24

Gick upp tidigt idag, tog en lång frukost och sen bussen i värmen in till Centralen...vi strosade en stund på stan och kikade lite på sommarrean men de blev för varmt så vi tog bussen hem, shoppade en present till Victor som har fyllt 5 år, blev ett sånt där tråkigt mjukt paket :) som barn inte brukar gilla. Till middag blev de grillad fläkkarré, grönsaker och rosmarin och vitlöks potatis i ugn, så gott och enkelt! Dela färskpotatis i halvor, lägg i en ugnsform, ringla över olivolja, salta, strö över rosmarin och grovhackad vitlök, in i ugn i ca.200 grader i ca.40 min. Jag fick själv igång grillen också :) perfekt glöd, nåja efter ett tag iallafall när jag hade varit där med tändvätskan ett antal gånger i reklampausen av Glamour....minns inte när jag skötte grillen senast, de brukar karln i huset göra men han jobbade sent idag...nu ser vi på Simon & Thomas där dom gör ett nytt kök, gissa om man längtar!!..

Av nannasblogg - 5 augusti 2009 19:32

Igår blev de en spontan trevlig kvällstur med båt till Bullandö tillsammans med Malin och Krippe som också bor här på Saltarö. Vi åkte med deras båt som är bryggans största och finaste :) den som ni ser med grönt kapell... 

Deras båt är verkligen perfekt storlek, har toalett, litet pentry och bra med sovplats och förvaring och så ett bord med sittplats runt om där bak, vill också ha en sån båt :) På Bullandö satt vi tills de blev mörkt, de var så mysigt med alla lyktor på borden, lyste upp uteserveringen så fint. Jag åt till och med en förrätt, vilket jag aldrig brukar göra, och sen deras Ceasersallad med kyckling som är så himla god! Fattar inte hur dom får den salladen så saftig, ser ut som att dom har dränkt grönsalladen med dressing, skulle säkert bli fiasko om jag själv provade de..

Vi fick förresten en hel del gjort under dagen igår, åkte bl a till Plantagen och köpte ett äppelträd, här ser ni trädgårdsmästaren som precis finslipar de sista av planteringen, nu är de bara att vänta ca 20 år innan den bär frukt..den som väntar på något gott sägs de ju...

Har också inhandlat ett stort partytält som ska monteras upp på gården, där ska vi bl a förvara byggmaterial och sen är de tänkt att jag ska grundmåla brädorna där till stomresningen, de kommer att bli några penseldrag kan jag säga redan nu!!

Efter att ha svettats med gräsklippningen gick jag ner till den lilla badstranden här som heter "Utfallet" idag.. 

Låg där och halvsov ett par timmar och tog ett dopp, men inte är de skönt i vattnet, hua så kallt! Inte blir de bättre av att man ligger i ett tag heller, hörde att de ska vara 21 grader iallafall..

Imorn åker jag in till Centralen och möter upp mamsen som stannar till på tisdag nästa vecka, har bokat biljetter till teatern på Fjäderholmarna på lördag så får hoppas att vädret håller i sig, annars kommer vi nog ligga på stranden mest och lata oss, har dock mer eller mindre lovat att jag ska ta med henne ut och plocka blåbär :( får väl offra mig en dag, inte min favoritsysselsättning direkt...


Av nannasblogg - 3 augusti 2009 22:10

Tog turbon med AC:n på full effekt till Gustavsberg idag, vilken dag de har varit! Kan de bli bättre på första semesterdan! Gjorde bankärenden, handlade och gick in på en salong där och lyckades få en klipptid, resultatet blev helt okej, kanske lägger in en bild sen när jag har fått fixa till de lite själv :)

Av nannasblogg - 2 augusti 2009 21:19

De har varit en söndag med slavarbete på tomten, har försökt jämna till lerjorden som är utspridd över halva tomten efter grävningen, med stenkrattan i högsta hugg har jag dragit upp rötter och stenar, känner mig riktigt duktig! Om inte annat så har jag fått ett rejält träningspass, vilket behövs för mina svaga armar. Vi åkte sen ner till vår lilla badplats här alldeles nära, riktigt uppfriskande var de efter allt slit och svett med jordhögarna, tänk att de är första gången jag badar där i år och de är redan 2 augusti.

Tänkte passa på att göra reklam för Malins "Guldkanten" som ni hittar via mina länkar, för alla er som ska fixa trädgården och har idétorka så kan de vara värt att anlita Guldkanten!

Ovido - Quiz & Flashcards