Alla inlägg under juli 2009

Av nannasblogg - 11 juli 2009 12:11

Sitter här och väntar på gästerna, har fixat med maten hela förmiddan och igår var jag faktiskt själv iväg med bilen och handlade, gissa om de kändes lyxigt att slippa passa bussar och bära kassar?! Känner redan att jag börjar bli bekväm...hoppas nu vädret håller sig så vi kan vara utomhus idag och kanske ta en tur med båten, de blir fullt upp här några dagar framöver, uppdaterar sen med bilder även från kryssningen...trevlig helg på er!!

Av nannasblogg - 9 juli 2009 22:00

Bilen gick igenom besiktningen, inga anmärkningar, han som besiktade var visst väldigt noga, en äldre herre som verkligen brann för sitt jobb :) Själv var jag lagom intresserad, som tur var hittade jag en Amelia i bilhallen som jag kunde läsa. Jag har även fixat försäkringen så nu kan jag bara köra på! Måste säga att nog är jag allt ringrostig, har glömt bort nästan allt när de gäller trafikmärken och lokalsinnet är ju inte de bästa, en GPS kanske vore ett bra köp...

Regnet har öst ner här hela dagen, nu behöver vi inte köpa någon pool till baksidan utan de har vi fått av naturliga skäl och inte nog med de så har jag läst att  lerbad även ska vara bra för hyn?! Annars har jag bara vart inomhus idag bl a  läst, gått mellan kylskåpet och soffan, slumrat en stund och tittat på eftermiddags såpor men va fasen jag har ju semester..men kan erkänna att de är lätt att längta bort till en solig strand....

Av nannasblogg - 8 juli 2009 20:41

Nu har jag bilen hemma, de är Saab årsmodell -98, den är faktiskt finare i verkligheten än på bild, en riktigt fin grön färg, fick inte den rätta skärpan på mobilkameran...nu har vi iallafall putsat och fixat den inför besiktningen imorn och jag har kört en provtur, lättkörd om jag får säga, fick bara ett kärringstopp i en rondell..hihiii..gissa om C skämdes....

Förutom fix med bilen har jag städat lillstugan och tvättat täcken så nu är de färdigt som sovplats för oss till helgen, gissa om de fanns spindelnät där och även några spindlar, C har nämligen spindelfobi, ska bli riktigt skoj till helgen då ska jag reta han och kanske fånga några och sen lägga på hans kudde på natten :) ...

Har nog inte visat bilder på resultat av grävningen men här får ni se...

Vill bara förklara att där ni ser den gråa stenen där kommer den nya delen..för övrigt är de en lerhög....

Såhär ser baksidan ut..den stora gropen ni ser  längst fram på bilden där ska vi ha den lilla bubbelpoolen (d v s om vi får pengar över till en sådan om jag får säga :)..

Här ovan ser ni då en bild på entrén som ska byggas ut för att få plats med ordentlig förvaring...nästa steg i bygget är grundarbetet som C och hans pappa ska göra, vi har beställt offerter på varor till de från olika företag och hoppas komma igång med de så snart som möjligt..

Av nannasblogg - 7 juli 2009 09:22

Eller hur?!...sitter vid köksbordet med en kaffekopp och tittar ut njuter av de härliga semestervädret, regnet öser ner och himlen är alldeles grå..nåja, livet är inte rättvist som sagt och varför klaga på vädret, finns ju värre saker som man kan drabbas av..

På lördag får vi besök av mina systrar med barn, jag behöver ta itu med lillstugan och städa ur den eftersom den behövs till sovplats. Jag ska följa med dom på en kryssning med Cinderella från söndag - måndag, ser fram emot supén och taxfree shopping...


Om ni vil piffa upp färskpotatisen så har jag ett jättebra recept här:

Basilikapotatis

1kg färskpotatis (4-5 personer)

ca.3 dl färska basilikablad

1/2 dl hackad gräslök

1 dl god olivolja

2-3 msk vitvinsvinäger

1 dl riven parmesanost

1-2 vitlöksklyftor

salt och peppar

Borsta och koka potatisarna mjuka som vanligt, hacka samman baslilika, gräslök och vitlök och tillsätt vinäger och olka droppvis under fortsatt mixning, tillsätt den rivna parmesanosten och blanda, smaka av med salt och peppar, häll såsen över den heta potatisen och blanda försiktigt.

Garnera gärna med några basilikablad.

Gott till allt grillat och även kallskuret!


Av nannasblogg - 5 juli 2009 22:09

Första dagen på mycket länge då jag bara har slöat hela dan, fattar inte varför jag är så seg o trött..efter frukost o lite städ o tvätt så gick jag o la mig igen några timmar, satt ute ett tag o läste sen in igen o la mig i soffan o sen har jag bara gått högst till kylskåpet :) åt upp alla rester från igår..bl a paj med glass..suck, nya tag imorn med träning..

Av nannasblogg - 4 juli 2009 22:07

De har verkligen varit en typisk svensk sommardag, dukade utomhus och himlen såg ganska oroväckande ut med mörka moln. Vi hann precis grilla o äta färdigt sen började de spöregna..de va bara o springa in o fortsätta inomhus, eftersom vi inte har så stor så blev de liiiite trångt med sju vuxna o tre små barn i vår lilla stuga..efter en stund så kom solen igen o sen spöregn så höll de på så resten av dan, de var nästan som i den där reklamfilmen som dom brukar köra kring midsommar där dom dukar utomhus o regnet bara öser ner precis när dom sätter sig ner...nåja, maten smakade iallafall bra :)

Fick den här röda jätte fina orkidén av C syster o den gula har jag fått av mina ettagluttare när jag jobbade som lärare, gissa hur länge sen de är? jo, 6 år sen, den har oxå klarat av flera flytt, måste va av bättre kvalité, eller vad säger orkidé experten Malin :)

Av nannasblogg - 3 juli 2009 23:38

Äntligen semester! Bara två veckor men iallafall, tyvärr ser vädret ut o bli sämre nästa vecka, de är väl ändå typiskt...här har de vart fullt upp sen igår kväll, de blev en picknick vid Fåfängan igen med tjejerna, stekhett va de o lika mysigt med den fantastiska utsikten, har tyvärr inte orkat ladda ner bilder men om ni kikar på Malins blogg via länken här http://mallalitos.bloggagratis.se/ eller mina länkar till höger så kan ni se mer från igår...började med att tjejerna fick bevittna vårat gåvobrev som vi har upprättat i samband med mitt husköp...

Igår fyllde C år (39 år) men de blev inte något firande igår utan imorn då hans föräldrar + syster m. familj kommer över på middag o tårta, sen kommer även Mats som nu har skrivit på kontraktet för huset här nära oss..va hemma sent idag, storhandlat o försökt förbereda så mycke som de går inför middagen, skönt o slippa stå i köket hela förmiddan imorn..

Till middagen blir de basilika potatis med grillad kyckling filé, en röra som heter chevréost creme, sen måste C ha sin vanliga jordgubbstårta o kanske jag svänger ihop en sån där enkel bärpaj som jag gjorde till stranden...förresten här kommer receptet, superenkelt!


 Hallonpaj (en hel rund pajform) 225 grader, ca.20 min

2 dl vetemjöl

2 dl socker

2 dl sröbröd

Blanda ihop alla dessa torra ingredienser (plussa på en halvsats till om du eller dina gäster är väldigt glupska, vilket jag brukar göra :)

Lägg bär (välj va du vill, går bra även med rabarber) i botten på formen, täck gärna hela botten, går åt ganska mycke...

Strö över alla torra ingredienser, försök täcka alla bär.

Hyvla smör (använd gärna osthyvel) i tunna skivor och lägg som ett skal överst, sen i ugnen och servera med vaniljvisp!




Ovido - Quiz & Flashcards